پیچ و خم اداری برای تحصیل کودکان افغان در ایران

فارغ از مسائل اجتماعی، موانع قانونی و بروکراسی نیز مشکلات تحصیل برای کودکان افغان را افزایش داده است

اکثریت اتباع خارجی که در ایران تحصیل می کنند، افغان هستند - عکس از ایرنا

مدیر خانه کودک شوش اعلام کرد به دلیل نوبت‌دهی دیرهنگام دفاتر کفالت برای تمدید یا صدور برگه حمایت تحصیلی جدید به دانش‌آموزان افغان در مدارس ایران، ظرفیت مدارس تکمیل شد و گروهی از این کودکان در مدارس ثبت نام نشدند.

به گزارش ایسنا، پروین یاری در نشست ماهانه انجمن حمایت از حقوق کودکان که درباره موانع ثبت‌نام کودکان مهاجر افغان در مدارس ایران، با بیان اینکه «ناهماهنگی‌های موجود در تمدید برگه حمایت تحصیلی و یا گرفتن برگه جدید برای بچه‌های مهاجر، دیر اعلام کردن چگونگی روند گرفتن مدارک و اطلاع رسانی نامناسب به خانواده‌ها موانعی را برای ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس ایجاد کرده است»، اظهار داشت در سال‌های گذشته مشاهده کردیم بخشنامه‌هایی که صادر می‌شد نواقص زیادی داشت. از جمله آن وجود نواقصی در مدارک هویتی والدین یا مدارک اقامتی برای گرفتن برگه حمایت تحصیلی از دفاتر کفالت و یا تمدید یک ساله این برگه‌ها بود. این برگه‌ها نیاز به تمدید یک ساله دارند که برای تمدید آن حتما باید والدین حضور داشته باشند که خود مشکلاتی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر اثبات محل سکونت آنها نیاز به ارائه اجاره‌نامه، کارت اقامت و استشهاد محلی دارد و باید محل سکونت آنها اثبات شود تا بتوانند برای بچه‌ها برگه حمایت تحصیلی بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه تاکید کرد در حالی که بسیاری از خانواده‌ها از خرداد و تیر برای ثبت نام مدارس مراجعه و با تکمیل ظرفیت مواجه می‌شود؛ چطور با دادن برگه حمایت تحصیلی در شهریور ماه انتظار دارند بچه‌ها بتوانند در مدرسه ثبت‌نام کنند؟ پروسه طولانی برای گرفتن برگه حمایت تحصیلی وجود دارد و خیلی اوقات خانواده‌ها به بالغ بر ۱۰ مدرسه رجوع می‌کنند اما ظرفیت‌هایشان پر است.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در این باره گفته است که حدود ٥٠٠ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس کشور درس می‌خوانند که ١٤١ هزار نفرشان فاقد برگه‌های هویتی هستند.

پیش از این نیز، موارد متعددی در رابطه با مشکلات ثبت نام اتباع افغانستان در مئارس بیان شده بود. بناهماهنگی بین ادارات مختلف دخیل در موضوع ثبت نام دانش آموزانرخورد سلیقه ای مدیران مدارس هنگام ثبت نام، بلا تکلیفی دانش آموزانی که در مکاتب غیر رسمی تحصیل می کنند به علت عدم دریافت گواهی معتبراز جمله این موارد عنوان شده است.

 وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که بیش از نیم میلیون دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس کشور درس می‌خوانند که  یک سوم آن را دانش‌آموزان افغانستانی تشکیل می دهند که به طور غیرقانونی به ایران آمده‌اند.

روزنامه ایران ۱۵ تیر به نقل از مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور نوشت که دانش‌آموزانی که یکی از اعضای خانواده آنها در سال گذشته یا سال‌جاری برگه حمایت تحصیلی دریافت کرده و در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند، کلاس اولی‌هایی که یکی از والدین آنها در طرح سرشماری سال ۹۵ یا ۹۶ شرکت کرده‌اند و اطلاعات آنها در سامانه موجود است، دانش‌آموزان دارای گذرنامه قانونی که بنابر عللی امکان تمدید روادید را نداشته‌اند یا دانش‌آموزان مادر ایرانی که تا کنون موفق به دریافت تابعیت و شناسنامه نشدند.

با این وجود اتباع افغانستان مشکلات فراوانی برای دریافت اوراق هویتی دارند و برخی مدیران ارشد آموزش و پرورش می گویند که از ارائه خدمات به مهاجرات غیر قانونی معذور هستند.

این در حالی است که برخی از اتباع افغانستان اظهار می‌کنند که مدیران مدارس به دلیل درخواست والدین سایر دانش‌آموزان از ثبت نام آنها خودداری می‌کنند.

یکی از آنها در گفتگو با ایندیپندنت اظهار کرد پس از مدت‌ها که دنبال خانه می‌گشتم، نهایتا توانستم در اطراف محله خانی‌آباد تهران یک خانه اجاره کنم. خوشحال بودم که آن خانه نزدیک یک مدرسه دولتی است و می‌توانم فرزندانم را در آن‌جا ثبت نام کنم. اما وقتی برای ثبت‌نام مراجعه کردم، مدیر مدرسه به‌صراحت گفت چون ما اهل افغانستان هستیم، نمی‌تواند ما را ثبت نام کند. زیرا برخی از والدین سایر شاگردان که به مدرسه کمک مالی می‌کنند، دوست ندارند فرزندشان با یک افغان هم‌کلاس شود.

به نظر می‌رسد فارغ از مسائل اجتماعی، موانع قانونی و بروکراسی نیز مشکلات تحصیل برای کودکان افغانستانی را افزایش داده است.