کشورهای ثروتمند تا کریسمس ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا را به باد می‌دهند

«دور از منطق و غیرقابل درک است که انبارهای کشورهای ثروتمند ۱۰۰ میلیون واکسن را دور بریزند»

«محققان و سازندگان، فرصت تزریق واکسن به تمام مردم جهان را فراهم کرده­‌اند و سران سیاسی جهان باید در نهایت تعهد با آن‌ها همکاری کنند» - Martin BUREAU / AFP

طبق تحلیل جدید، در حالی که کشورهای فقیر به واکسن کووید-۱۹ دسترسی ندارند، ۱۰۰ میلیون دوز واکسنی که کشورهای ثروتمند به «دور از منطق» انبار کرده‌اند، تا کریسمس هدر می­رود.

همچنین، طبق یافته­‌های این پژوهش در گروه داده‌­ای ایرفینیتی، با توجه به نبود دستگاه‌­­های تنفس مصنوعی و اکسیژن، همه­‌گیری کرونا تا تابستان آینده جان بیش از یک میلیون نفر دیگر را می‌­گیرد.

این تحقیق از پشتیبانی گوردون براون، نخست وزیر سابق بریتانیا، برخوردار بوده است و او نتایج آن را در آستانه برگزاری نشست واکسن سازمان ملل در روز چهارشنبه ۳۱ شهریور که به میزبانی ایالات متحده برگزار می‌شود، برای جو بایدن ارسال کرده تا بلکه از «فاجعه هدر رفتن واکسن­‌ها» بر اثر «انقضای تاریخ مصرف»، جلوگیری کند.

سازمان جهانی بهداشت (دبلیو.اچ.او) نیز آقای براون را به عنوان سفیر خود برای پیشبرد بهتر اقدامات بهداشت عمومی در جهان انتخاب کرده است.

آقای براون می­گوید: «دور از منطق و غیرقابل درک است که انبارهای کشورهای ثروتمند ۱۰۰ میلیون واکسن را دور بریزند و جمعیت کشورهای فقیر جهان بهای هدر دادن واکسن از سوی ما را با جان خود بپردازند. اگر این نشست فرصت را از دست بدهد و واکسن­ها فوری به کشورهای فقیر ارسال نشود، فاجعه سیاسی شدید و گسترده‌­ای رخ می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این هشدار، بریتانیا به همراه سایر کشورهای غربی میزان واکسن برای جمعیت خودشان را افزایش داده بودند و کارزاری برای تزریق واکسن تقویتی به افراد بالای ۵۰ سال در پاییز به راه انداختند.

بوریس جانسون وعده داده که ۱۰۰ میلیون دوز از ذخیره انبوه واکسن­‌های بریتانیا را در اختیار کشورهای رو به توسعه بگذارد، اما تاکنون فقط ۹ میلیون دوز واکسن را ارسال کرده­‌اند.

گروه ایرفینیتی می­‌گوید که بر اساس تحقیق­شان، پیش­بینی می­‌کنند که واکسن در مجموع دستخوش کمبود نشود و تا پایان ماه سپتامبر، ۷ میلیارد دوز واکسن در جهان موجود باشد و تا دسامبر به ۱۲ میلیارد دوز افزایش یابد.

آقای براون درخواست کرد که برای تزریق واکسن به ۴۰ درصد شهروندان کشورهای فقیر تا ماه دسامبر هدف‌گذاری شود، و برای این کار به ارسال ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دوز واکسن نیاز است.

او همچنین درخواست کرد که قراردادهای تحویل واکسن تغییر کند تا سازمان کوواکس که مسئول خرید انبوه واکسن است، و نیز سازمان آوات در آفریقا، بتوانند خیلی زودتر واکسن دریافت کنند.

آقای براون می­‌گوید: «نشست روز ۳۱ شهریور باید در مورد تغییر قراردادهای تحویل واکسن، چگونگی رفع موانع مقرراتی صادرات واکسن، و تامین‌­کنندگان هزینه به مصرف رساندن واکسن‌­های انبارشده قبل از انقضای تاریخ مصرف آن‌ها، تصمیم بگیرد.»

او افزود: «محققان و سازندگان، فرصت تزریق واکسن به تمام مردم جهان را فراهم کرده­‌اند و سران سیاسی جهان باید در نهایت تعهد با آن‌ها همکاری کنند.»

تدروس ادهانوم گبریسوس، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، به هنگام گماردن آقای براون به عنوان سفیر امور تامین اعتبار بهداشت جهانی، به تلاش «خستگی‌­ناپذیر» او برای برخورداری مساوی جهانیان از واکسن کووید اشاره کرد.

دکتر تدروس گفت: «او در این سمت، کارهای سازمان جهانی بهداشت، برای افزایش آگاهی بین­‌المللی در مورد لزوم تامین اعتبار مستمر بهداشت جهانی، به ویژه از سوی کشورهای گروه ۲۰ و گروه ۷ را ارزیابی و پشتیبانی خواهد کرد.»

© The Independent