سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران: برای «شادی مباح» هم فکر کرده‌ایم

راهی که این روزها تئوریسین‌های جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند، زرورق پیچی ایده‌های کهنه است

رویکرد فرهنگی جمهوری اسلامی مبتنی بر ایدئولوژی شیعه سیاسی است - عکس از باشگاه خبرنگاران

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه اجرای برنامه فرهنگی اجتماعی شهر، مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی خواهد بود، اظهار داشت «ما در جامعه دینی برای شادی مباح کم فکر کرده‌ایم.»

علیرضا نادعلی شهرستانکی در گفتگو با مهر، ضمن اشاره به اینکه در شورای اسلامی شهر تهران «نگاهی ایدئولوژیک به مسائل داریم»، افزود: «رویدادهای مذهبی، مناسبت‌ها و ایام‌الله برایمان اهمیت ویژه دارد، آن‌هم نه برای اینکه فقط ما پز مذهبی بودن خودمان و شورا را بدهیم بلکه به این دلیل است که جایگاهش در روحی و روان و زیست شأن در چنین شهر شلوغی با این عوارض و اغتشاشاتی آرامش‌بخش است.»

او در ادامه با بیان اینکه «نظام جمهوری اسلامی به هر پدیده‌ای نگاه دینی دارد»، گفت: «در آینده شورا در مواردی مثل اربعین که یک آزمایشگاه تمدن‌سازی نوین اسلامی است، حتماً متفاوت از دوره قبل نگاه خواهیم کرد.»

وی اربعین را نوعی مناسک‌سازی خواند و گفت: «باید آیین‌هایی را به وجود بیاوریم که هم مردم از آن استقبال کنند و به تعبیر کوچه خیابانی‌اش بگیرد. ماجرای اربعین و پیاده‌روی آن‌هم به همین دلیل رونق گرفته است؛ درحالی‌که این مناسک که از زمان حادثه کربلا وجود نداشته است، حتی در دوره صدام هم کاملاً ممنوع شد اما به یک‌ باره تبدیل به آیینی شد که دنیا را از وجودش آگاه کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که سبک زندگی جوان امروز که از قضا با انقلاب اطلاعاتی تغییر کرده است، مطابق با نظر رأس نظام نیست. از سوی دیگر، اقلیت حامی حکومت نیز در بسیاری مواقع دچار تناقض‌های عمیقی شده است.

فشار فرهنگی از طرف اکثریت بریده از نظام چنان زیاد شده که حفظ آنها برای حکومت مشکل شده است. از این رو، تنها راه فرار برای جمهوری اسلامی، بازنگری در تبلیغات است، زیرا قرار نیست تغییری بنیادی در تفکر فرهنگی رهبران سالخورده نظام ایجاد شود.

موضوعی که طی سال‌های اخیر مطرح شده، تفکر «انقلابی» است. در واقع، جمهوری اسلامی قصد دارد تا با این عنوان، جوانانی را سازماندهی کند که تجربه انقلاب ندارند و از این راه، شور انقلابی را به صورت تصنعی به آنها تزریق کند. اما این تبلیغات در تقابل با سبک زندگی جوان مدرن غیرانقلابی به راحتی کاری از پیش نمی‌برد؛ بنابراین راهی که این روزها تئوریسین‌های جمهوری اسلامی در پیش گرفته‌اند، زرورق‌پیچی ایده‌های کهنه است.