داعش خراسان از روش‌های جنگی طالبان علیه خود این گروه استفاده می‌کند

سخنگوی طالبان، تهدید داعش خراسان را کمرنگ جلوه داده و گفته این گروه در افغانستان حضور موثری ندارد

طالبان امروز اعلام کرد سه عضو داعش خراسان شامگاه چهارشنبه در ننگرهار کشته شده‌اند-HOSHANG HASHIMI / AFP

کمی بیشتر از یک ماه پس از فروپاشی دولت مورد حمایت غرب در افغانستان، حالا گروه طالبان که قدرت را در این کشور به دست گرفته، با دشمنان داخلی روبه‌رو شده است که روش‌های جنگی مورد استفاده این گروه اسلامگرای افراطی را علیه خود آن‌ها به‌کار می‌گیرند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی با این مقدمه نوشت که گروه «داعش خراسان» مسئولیت حمله مرگبار اوت۲۰۲۱ به فرودگاه کابل و رشته بمب‌گذاری‌های اخیر در شهر جلال‌آباد در شرق افغانستان را که تهدیدی علیه ثبات این کشور محسوب می‌شود، بر عهده گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داعش خراسان، شاخه گروه تروریستی داعش در افغانستان، اصلی‌ترین دشمن طالبان است و هیچ نشانه‌ای از سازش میان این دو مشاهده نشده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، تهدید داعش خراسان را کمرنگ جلوه داده و گفته است که این گروه در افغانستان حضور موثری ندارد.

به گفته دو تن از اعضای تشکیلات اطلاعاتی طالبان که در مورد حملات جلال‌آباد تحقیق کرده‌اند، روش‌های به‌کار گرفته شده در این حملات نشان می‌دهد که داعش خراسان همچنان یک خطر به حساب می‌آید؛ حتی اگر نیرو و منابع کافی برای تصرف مناطق این کشور در اختیار نداشته باشد.

استفاده از «بمب‌های چسبنده» یا بمب‌های مغناطیسی قابل اتصال به بدنه خودرو برای حمله و هدف قرار دادن مقام‌های ارشد طالبان، دقیقا همان روش‌هایی‌اند که پیکارجویان طالبان در گذشته علیه مقام‌های دولت سابق افغانستان و فعالان مدنی این کشور به‌کار می‌گرفتند.

طالبان امروز اعلام کرد سه عضو داعش خراسان شامگاه چهارشنبه در ننگرهار کشته شده‌اند اما مقام‌های اطلاعاتی این گروه گفته‌اند که داعش خراسان هنوز توانایی مشکل‌آفرینی و اجرای حملات در مقیاس کوچک را دارد.