«گروه تروریستی داعش خراسان تهدیدی علیه بریتانیا است»

دولت اسلامی خراسان (داعش-خ) مسئولیت حملات بمب‌گذاری انتحاری و تیراندازی‌های روز پنجشنبه ۲۶ اوت را بر عهده گرفت

حمله اخیر فرودگاه کابل، به مرگ ۱۷۰ افغان، دو بزرگسال و کودکی با ملیت بریتانیایی و ۱۳ سرباز ایالات متحده منجر شد - WAKIL KOHSAR / AFP

یک سرلشکر ارشد سابق ارتش بریتانیا گفته که «داعش-خ» (داعش خراسان Isis-K)، شعبه افغانستان داعش، تهدیدی علیه بریتانیا است.

سرلشکر سر ریچارد بارونز، فرمانده نظامی سابق، درباره حمله اخیر فرودگاه کابل که به مرگ ۱۷۰ افغان، دو بزرگسال و کودکی با ملیت بریتانیایی و ۱۳ سرباز ایالات متحده منجر شد، صحبت کرده است.

دولت اسلامی خراسان (داعش-خ) مسئولیت حملات هماهنگ بمب‌گذاری انتحاری و تیراندازی‌های روز پنجشنبه، ۲۶ اوت، را بر عهده گرفت.

در سال ۲۰۱۵، داعش گسترش خود به منطقه خراسان را که بخش‌هایی از ایران امروز، آسیای مرکزی و افغانستان را در بر می‌گیرد، اعلام کرد.

سر بارونز در صحبت‌های خود با رادیو تایمز درباره تعداد تلفات در افغانستان گفت: «آنچه این حادثه نشان می‌دهد آن است که داعش-خ خطری علیه بریتانیا است؛ هم اینجا در خانه و هم علیه منافع ما در خارج از کشور. ما با ایالات متحده و درواقع حتی به نظرم با طالبان دلایلی مشترک خواهیم یافت تا این سازمان وحشتناک را نابود کنیم؛ هر چقدر هم که خنثی‌سازی آن‌ها زمان ببرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود احتمال دارد بریتانیا مجبور شود با طالبان همکاری کند تا هم از ورود تروریسم به بریتانیا جلوگیری کند و هم هر بریتانیایی دیگری که در افغانستان جا مانده است را به خانه بازگرداند.

سر بارونز گفت: «قبل از وقوع وضعیت فاجعه‌آمیز فعلی، ما در منطقه حضوری دیپلماتیک داشتیم و با سازمان‌های اطلاعاتی افغانستان در ارتباط بودیم.»

او افزود ارتش بریتانیا توانسته بود از برخی از ساختارهای امنیتی خیلی خوب افغانستان که اکنون کاملا از بین رفته‌اند، استفاده کند.

او گفت: «ما از تصاویر پهپادها که چشم ما در آسمان و خدماتی بودند که ایالات متحده فراهم می‌کرد، بهره می‌بردیم. اکنون تمام آنچه داریم به منابع فعلی ما برای انجام این کار و پشتیبانی پهپادی از راه دور محدود است. پس این هم در واقع بدین معنی است که ما در آینده مجبور خواهیم شد نه تنها با ایالات متحده بلکه با طالبان همکاری کنیم تا بتوانیم با داعش-خ مقابله کنیم.»

سر نیک کارتر، فرمانده نظامی کشور، گفته است اینکه بریتانیا برای مقابله با داعش با طالبان همکاری کند، «ناممکن نیست».

رئیس نیروهای نظامی در گفت‌وگو با اسکای نیوز گفت که بریتانیا «اصول و قوانین» خود را دارد و شرکایش برای همکاری با این کشور باید از آن‌ها پیروی کنند.

او گفت: «اگر طالبان بتواند نشان دهد که می‌توانند مانند یک دولتی معمولی با تهدید تروریستی رفتار کند، آنگاه ممکن است ما هم تشخیص دهیم که می‌توانیم با آن‌ها همکاری کنیم ولی باید منتظر ماند و دید چه خواهد شد.»

سر بارونز بعدتر افزود: «ما باید عمل‌گرا باشیم. به نظرم این روندی تقریبا آهسته خواهد بود؛ روندی مشروط اما ضروری.»

او با اشاره به اظهارات پیشین خود، تصمیم ایالات متحده درباره ترک افغانستان «از نظر تاریخ آن در تقویم» را «شکستی راهبردی» توصیف کرد.

بیش از ۱۴ هزار نفر در مدت دو هفته گذشته از افغانستان خارج شده‌اند و تخمین زده می‌شود حدود هزار نفر در این کشور جا بمانند. 

© The Independent