خطیب‌زاده: گفت‌و‌گوهای خوبی با عربستان سعودی داشتیم

«در خصوص امنیت خلیج فارس پیشرفت گفت‌و‌گو‌ها جدی بوده است»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی-عکس از ایرنا

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه گفت‌و‌گو‌ها با عربستان هیچگاه متوقف نشده، از تماس‌های منظم‌تر با عربستان سعودی در چند ماه اخیر خبر داد و گفت در خصوص موضوعات دوجانبه «پیشرفت‌های خوبی» صورت گرفته است. به گفته او از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی پیام‌ها در سطح مناسبی رد و بدل شده است.

به گزارش ایرنا، خطیب‌زاده گفت: «در خصوص امنیت خلیج فارس نیز پیشرفت گفت‌و‌گو‌ها جدی بوده است.»

ایران و عربستان سعودی از اوایل سال جاری چند دور مذاکره با هدف کاهش تنش‌ها برگزار کرده‌اند. پادشاه عربستان سعودی نیز در سخنرانی روز چهارشنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل به مساله ایران اشاره کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نشستی با حضور عربستان سعودی شرکت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری تلاش کرد رابطه با همسایگان را در اولویت نشان دهند. هرچند که ادعای او برای برقراری روابط دوستانه با همسایگان با حضور نمایندگان حوثی‌ها، حزب‌الله و حماس در ردیف اول مهمانان مراسم تحلیف در تضاد بود.

اکنون خطیب‌زاده می‌گوید در صورتی که دولت پادشاهی عربستان سعودی به پیام ایران توجه کند که راه حل مشکلات در خود منطقه است، می‌توان رابطه پایدار و خوب دوجانبه برقرار کرد.

روابط ایران و عربستان سعودی پس از حمله به کنسولگری عربستان در ایران رو به سردی گرایید. مقامات در عربستان سعودی بارها در مورد فعالیت‌های تحریک‌آمیز جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه و خلیج فارس هشدار داده‌اند. آنها همچنین درباره مساله هسته‌ای ایران ابراز نگرانی جدی کرده‌اند.

هرچند سطح تنش‌ها در منطقه و خلیج فارس پس از آغاز به کار دولت رئیسی فروکش کرده‌ است، بهبود روابط با همسایگان و به ویژه عربستان سعودی به نوع فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و سمت و سوی برنامه‌های هسته‌ای‌اش بستگی دارد.

موضوعاتی که به نظر نمی‌رسد تهران تمایلی به تغییر سیاست در آنها داشته باشد.