بیانیه فایزر: نگران نباشید، واکسن ما موثر است

نتیجه تحقیقات یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان واکسن کرونا در مورد جهش های جدید

واکسن کرونای فایزر در دو دوز و با فاصله سه هفته تجویز می‌شود ـ Alex Wong / Getty Images via AFP

فایزر و بایون‌تک روز پنج‌شنبه ۲۸ ژانویه/ ۹ بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که واکسن تولیدی آن‌ها «قسمت عمده‌ای» از اثربخشی خود را در برابر دو جهش اصلی ویروس کرونا در انگلیس و آفریقای جنوبی حفظ می‌کند.

در این بیانیه آمده است که نتیجه تحقیقات کامل آن‌ها بر روی دو جهش جدید «نشان‌دهنده نیاز به ساخت واکسن جدید برای مقابله با آن‌ها نیست.»

در عین حال در این بیانیه تاکید شده است که حتی اگر یکی از جهش‌های ویروس کرونا در برابر واکسن از خود مقاومت نشان دهد این دو شرکت در اتحاد و همکاری با یکدیگر «تغییرات جدید را رصد می‌کنند و آماده پاسخ دادن و تولید واکسن جدید» خواهند بود.

روز گذشته، مایک رایان، رئیس بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت گفت که برنامه واکسیناسیون باید سرعت پیدا کند چرا که احتمال بی‌اثر بودن آنها در مواجهه با سویه‌های جهش یافته ویروس وجود دارد.

رایان افزود: «حتی اگر در آینده این ویروس جهش‌هایی پیدا کند که واکسن‌های فعلی را بی‌اثر کند هیچ دلیلی برای به تاخیر انداختن واکسیناسیون نیست... ما می‌توانیم این واکسن‌ها را اصلاح کنیم و من فکر می‌کنم ما می‌توانیم به سرعت این واکسن‌ها را اصلاح کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، روز چهارشنبه، سازمان جهانی بهداشت گفت كه جهش جدید ویروس كورونا كه در انگلیس ظاهر شده، امروز در ۷۰ كشور در حال گسترش است. این در حالی است که وحشت عمومی در مورد مرگبارتر بودن این جهش برای بیماران در حال افزایش است .

این لیست شامل ۷۰ کشور است که از ۲۵ ژانویه/ ۶ بهمن آلودگی با سویه جدید ویروس را تشخیص داده‌اند.

به گفته این سازمان بین المللی، تعداد مناطق آلوده به سویه جدید در حال افزایش است و در دو هفته اخیر این جهش به ده کشور دیگر نیز سرایت کرده است.

بیشتر از جهان