افشای اطلاعات شخصی خبرنگار ایندیپندنت در مسکو حین گزارش انتخابات روسیه

انتخابات پارلمانی در اوسینوو که از روز جمعه آغاز شد، با اتهام تقلب همراه بوده است

یک مرکز اخذ رای‌گیری در مسکو،‌پایتخت روسیه- REUTERS/Evgenia Novozhenina

اطلاعات شخصی خبرنگار ایندیپندنت در مسکو که این هفته مشغول پوشش اخبار انتخابات روسیه بود، در اقدامی که «آشکارا قصد ارعاب داشته است»، به دست مقامات محلی به اینترنت درز کرد.

الیور کارول، روزنامه‌نگار بریتانیایی، روز شنبه به یکی از مراکز رای‌گیری در حومه اوسینوو رفت که به توصیف او، «از نظر انتخاباتی، حساس و توجه‌برانگیز است.»

به گفته او، این مرکز رأی‌گیری در مرز بین قازان (مرکز منطقه) و مناطق روستایی تاتارستان، «در نقطه‌ای قرار دارد که دستکاری‌های احتمالی در انتخابات احتمالا آسان‌تر است.»

در حین تهیه گزارش‌‌، نظر آقای کارول به «مجموعه‌ای از پست‌های هشدار‌دهنده درباره خود در رسانه‌های اجتماعی» جلب شد.

آقای کارول در روزنامه ایندیپندنت می‌نویسد که پستی که در یک کانال عمومی در تلگرام به اشتراک گذاشته شده است، «تصویری از کپی گذرنامه مرا را نشان می‌دهد که حاوی اطلاعات شخصی است. یکی دیگر وانمود می‌کند که من برای لکه‌دار کردن شهرت انتخابات محلی به تاتارستان آمده‌ام.»

گفته می‌شود که این کانال‌ رسانه‌ اجتماعی مذکور، به مقامات محلی متصل است.

«به نظر می‌رسد تنها دو منبع احتمالی برای درز این اطلاعات وجود داشته باشد: هتل من که گذرنامه را برای تکمیل مدارک مهاجرت کپی کرده است، یا رئیس کمیته [انتخابات] و مقامات امنیتی مرتبط با او.»

«اما نسخه‌ای که توسط هتل گرفته شده‌، و من آن را وارسی کرده‌ام‌، وضوح بسیار بالاتری نسبت به نسخه آنلاین دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همان روز، در محل اخذ رای، از این خبرنگار خواسته شده بود تا گذرنامه و اسناد مهاجرت خود را نشان دهد. به گفته وی، نشان دادن سند مهاجرت الزام قانونی ندارد.

سپس به نظر می‌رسد که آن کارمند دولتی در اتاق دیگری تماس تلفنی برقرار می‌‌کند. پس از آن، «رئیس کمیسیون انتخابات با اکراه اجازه» گزارش روند انتخابات را به آقای کارول می‌دهد.

انتخابات پارلمانی در اوسینوو که از روز جمعه آغاز شد، با اتهام تقلب همراه بوده است. به گفته آقای کارول، تعرفه‌های رای در گاوصندوق دومی که «به دور از دوربین در اتاقی مجاور» است، نگهداری می‌شود.

او می‌افزاید که کمیسیون انتخابات منطقه‌ای دستور داد گاوصندوق را صبح شنبه به اتاق اصلی منتقل کنند، اما یکی از نظار انتخاباتی حزب حاکم روسیه متحد به او گفته است که نامزدهای مخالف گاوصندوق را «با خشونت» جا‌به‌جا کرده‌اند و این باعث کنده‌شدن در از لولا شده است.

 آقای کارول می‌گوید در حالی که مشغول یادداشت‌برداری و مصاحبه با افراد بود،‌ «چند مرد با ظاهر جدی در این اتاق ظاهر شدند» که «نسبتا بی‌حرکت و بی‌احساس» به سمت او نگاه می‌کردند.

آقای کارول می‌نویسد: «به من گفتند یکی از این افراد معاون رئیس «مرکز ای» (Centre E)، یک نهاد محلی امنیتی فعال در پشت‌پرده است که هدفش مبارزه با افراط‌گرایی است، اما معمولاً بیشتر به موضوع مخالفان و دگراندیشان علاقه‌مند است.»

وی می‌گوید که خبرنگار خبرگزاری دولتی تاتار اینفو نیز با او صحبت کرد و نام او را می‌دانست، اما نگفت که از کجا آن را می‌داند.

از وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه برای اظهارنظر درباره درز این اطلاعات سوال شده است.

ماه گذشته، سارا رینزفورد، خبرنگار بی بی سی در مسکو، پس از آن که به او گفته شد مجوز خبرنگاری‌اش پس از انقضا در ۳۱ اوت تمدید نمی‌شود، عملاً از روسیه اخراج شد.

یک شبکه تلویزیونی دولتی در روسیه اعلام کرد که آن اقدام، «اخراجی نمادین» به تلافی «تبعیض» علیه خبرنگاران روسی در بریتانیا بوده است.

© The Independent

بیشتر از جهان