کرملین برای مهندسی‌شده‌ترین انتخابات تاریخ معاصر آماده می‌شود

انتخابات پارلمانی کرملین در ماه سپتامبر برگزار می‌شود

ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه- Alexey NIKOLSKY / SPUTNIK / AFP

اگر فکر می‌کنید هفته‌ای پراسترس داشتید، لحظه‌ای به الا پامفیلوا، مسئول رای‌گیری روسیه، فکر کنید.

این مقام اداری که زمانی فعال حقوق بشر بود، اکنون وظیفه دارد از کرملین در مقابل غافلگیری‌های احتمالی در انتخابات سراسری سپتامبر محافظت کند. در آستانه رای‌گیری، که ناظر بر انتخاب نامزدها برای دومای دولتی و مجلس سفلای مجمع فدرال روسیه [قوه مقننه] خواهد بود، روسای پامفیلوا با سرکوب سختگیرانه دگراندیشان، مخالفان دولت و رسانه‌ها، لطف کرده‌اند و میزان مداخله را افزایش داده‌اند.

و به نظر می‌رسد این اوضاع دارد خسارت زیادی به بار می‌آورد.

روز یکشنبه ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد)، روزی که پامفیلوا سیاستمدار کمونیست مطرح، پاول گرودینین را از رای‌گیری حذف کرد و به تقلب انتخاباتی متهم شد، این مسئول انتخابات سخنرانی احساسی و آتشینی کرد. او فریاد زد: «از همه سو دروغ‌ها حواله‌ام می‌شوند، اما افتخار می‌کنم به جلوگیری از فروپاشی کشور کمک می‌کنم.»

تحول، هرچند پرتعارض، پامفیلوا به سرباز وفادار رژیم بازتابی از سیر کلی رویکرد کرملین به انتخابات است.

تمام انتخابا‌ت‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تا حدی آمیخته با شواهد آشکار تقلب بوده است. اما هنگام انتصاب پامفیلوا در سال ۲۰۱۶، وقتی ولادیمیر پوتین سوار موج محبوبیت پس از [حمله به] کریمه بود، تلاشی برای تاکید بر صداقت و مشروعیت صورت گرفت. در آستانه انتخابات سراسری آن سال، پامفیلوا سراغ سازمان‌های مردم‌نهاد رفت و در مورد اهمیت تکثر سیاسی صحبت کرد.

پنج سال گذشته و واقعیت سیاسی بسیار متفاوتی حاکم است. در میانه محبوبیت رو به کاهش، به نظر می‌رسد مقام‌های کرملین تا حد زیادی اهمیت به نظر منتقدان را کنار گذاشته‌اند: آنچه اکنون اهمیت دارد نتیجه است، فرقی نمی‌کند مهندسی‌شده باشد یا نه.

در ماه‌های منتهی به انتخابات، کرملین احتمالا مسموم‌سازی الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، را تصویب کرد و سپس، زندانی‌اش کرد و جنبش سیاسی او را غیرقانونی اعلام کرد؛ روزنامه‌نگاران مستقل را فله‌ای «عوامل بیگانه» نامید؛ فعالان، سیاستمداران و روزنامه‌نگاران بی‌شماری را زندانی کرد؛ و کلی قانون جدید درست کرد تا جلوی شرکت نامزدهای پردردسر را بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گریگوری ملکونیانتس، عضو هیئت رئیسه گولوس، سازمان مردم‌نهاد مستقل نظارت بر انتخابات، می‌گوید: «این غیرآزادانه‌ترین انتخاباتی است که روسیه معاصر به خود دیده است.» این فعال باتجربه و کارآزموده در ادامه می‌افزاید «دیر یا زود» روند اجرای قانون جلوی کار سازمان او را نیز می‌گیرد. «نظارت مطلق است‌ــ از اپوزیسیون گرفته تا جامعه مدنی و رسانه‌ها. واقعا نمی‌‌شود اسمش را گذاشت انتخابات.»

در سال ۲۰۱۶، اولین انتخابات با آرای انشعابی پی‌آر و سیستم رای‌دهی مستقیم روسیه برگزار شد، و حتی یک نماینده مستقل به دومای دولتی راه نیافت. تغییراتی که از آن زمان صورت گرفته انتخابات را در مقابل هوس‌ها و خواسته‌های کرملین به‌مراتب آسیب‌پذیرتر کرده است.

اول از همه، انتخابات در سه روز برگزار می‌شود، از ۱۷ تا ۱۹ سپتامبر. مقام‌های روسیه می‌گویند طرح تمدید مدت رای‌‌گیری برای کاهش ازدحام جمعیت به‌دلیل کووید‌ـ‌۱۹ است. بحث منتقدان در مقابل این است که دو روز و دو شب اضافی اجازه می‌دهد صندوق‌های رای را پر کنند‌ــ با کمک این امر که مراکز رای‌‌گیری دوربین‌های مداربسته پخش زنده نخواهند داشت که در گذشته لحظات «مچ‌گیری» زیادی را گرفته بودند.

ملکونیانتس می‌گوید رای‌گیری سه‌روزه همچنین روند نظارت مناسب بر ۹۵ هزار مرکز رای‌گیری روسیه را پیچیده و دشوار می‌کند.

تفاوت دیگر سهولت حذف نامزدهای مخالف دولت از انتخابات است. پیش‌تر برای این کار، حکم دادگاه لازم بود. اکنون یادداشتی از دادگستری یا دادستان کل با ادعای بی‌نظمی و اختلال کفایت می‌کند تا مسئولان انتخابات وارد عمل شوند.

با توجه به حرکت‌هایی که در آوریل صورت گرفت و سازمان ناوالنی غیرقانونی اعلام شد، جای تعجب ندارد حکمی صادر شده باشد تا مانع شرکت همقطارانش شود. اما نحوه اجرا زننده و بی‌پروا بوده است. در مورمانسک، به نظر می‌رسد مقام‌های این شهر رهبر محلی حزب ناوالنی را در بیمارستان مخصوص افراد مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ قرنطینه کرده بودند تا نتواند ثبت‌نام کند. او اعلام کرد که دست به اعتصاب غذا زده است.  

و تصمیم حذف گرودینین، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸، مخاطره‌آمیز است و حاکی از نگرانی روزافزون در مورد ظرفیت کمونیست‌ها در انتخابات است. وارثان لنین و استالین بیش از پیش به نظر می‌رسد تنها نیروی اپوزیسیون‌اند که کرملین نتوانسته آن‌طور که باید و شاید کنترل کند. پایگاه هواداری قدرتمند کنش‌گر و دانشجویی آن از برخی جهات به ناوالنی نزدیک‌تر است تا به نخبگان این حزب.

شرکت گرودینین، سومین نفر در فهرست حزب، در انتخابات تضمین شده بود. در مصاحبه‌های پس از حذف نامش از فهرست در روز یکشنبه، این نامزد سابق انتخابات از روس‌ها خواست علیه «روسیه متحد»، حزب حاکم ولادیمیر پوتین، دست به رای‌دهی تاکتیکی و حساب‌شده بزنند، اقدامی که ناوالنی مردم را به انجام آن ترغیب می‌کرد. نماینده کمونیست‌ها در ادامه افزود این رهبر مخالف دولت به‌دلیل عقایدش زندانی شده، در حالی که بسیاری از آن‌ها «درست» است.

چند سال گذشته برای حزب روسیه متحد سال‌های خوبی نبوده است، و به‌دلیل سیر نزولی استاندارد زندگی و فساد دولتی، بیش از پیش آماج خشم بوده است. با توجه به کنترل و نظارت بر سازمان‌های اصلی نظرسنجی، هرکس می‌تواند حدس بزند امتیاز واقعی که این حزب می‌گیرد تا چه اندازه پایین است. اما حتی در نظرسنجی‌ رسمی مرکز پژوهشی افکار عمومی روسیه (VTSiOM) امتیاز آن‌ها بین ۳۱ تا ۳۹ درصد رای‌دهندگان قطعی ثبت شده است‌ــ نتیجه‌ای نه چندان خوشایند برای حزبی که انحصار تبلیغات را در اختیار دارد.

نگرانی‌ها در مورد محبوبیت، روسای حزبی را واداشته است تا اعضای بلندپایه و رهبر فکری این حزب، دمیتری مدودف، را از فهرست‌های پی‌آر خط بزنند. به‌جای آن‌ها گروه ناهمگونی از وزرای محبوب‌تر کرملین و پزشکان قرار گرفته‌‌اند.

اما روشن نیست گنجاندن سرگئی لاوروف و سرگئی شویگو، وزرایی که هر دو به بخش سیاست خارجی مرتبطند، چگونه پاسخگوی دغدغه‌های اصلی رای‌دهندگان خواهد بود، که بر اساس داده‌های مرکز لوادا، یک موسسه نظرسنجی کوچک مستقل، بخش عمده دغدغه‌ها همچنان داخلی است: افزایش قیمت‌ها، فقر و فساد.

رسوب خشم به این معناست که به‌رغم تمام موانع و محدودیت‌ها، برخی غافلگیری‌ها همچنان ممکن است. کنستانتین کالاچیوف، کارشناس سیاسی، مردی که تجربه مشاوره کارزارهای بسیاری را دارد، پیش‌بینی می‌کند احتمال دارد در مشکل‌‌آفرین‌ترین مناطق‌ــ منتهی‌الیه شمال، شمال غرب، و یاکوتیا و پریمورسکی در منتهی‌الیه شرق‌ــ نیروهای سیاسی جدید  پنهانی به فهرست‌های حزبی راه یافته باشند.

به گفته کالاچیوف، در مسکو و سنت پترزبورگ، که بهتر از سایر شهرها بر رای‌گیری نظارت می‌شود، نیز ممکن است نگرانی‌هایی ایجاد شود.

ملکونیانتس در این ضمن اشاره می‌کند که تشدید سختگیری‌ کرملین نتیجه مستقیم نگرانی در مورد چنین غافلگیری‌‌های ناخوشایندی است.

ملکونیانتس می‌گوید: «اگر جایگاه روسیه متحد در رای‌گیری قرص و محکم بود، به چنین اقدام‌هایی متوسل نمی‌شد.»

«هر کاری می‌کند حاکی از آن است که از موضعی بسیار ضعیف وارد این انتخابات می‌شود.» 

© The Independent