ترامپ: میلی از ترس افشای «اسرار کثیف» افغانستان اخراج نشده است

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و پنتاگون روز چهارشنبه تاکید کردند که به مارک میلی اعتماد و اطمینان کامل دارند

دونالد ترامپ پیش‌تر گفته بود که اگر گزارش‌های اخیر درمورد تماس میلی با همتای چینی‌اش درست باشد،  «خیانت» محسوب می‌شود- Olivier Douliery / AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، با اشاره به انتقادهای گسترده اخیر از ژنرال مارک میلی، می‌گوید دلیل اینکه جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی، اقدامی علیه او انجام نداده، این است که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا شاید از «اسرار کثیف»ی در رابطه با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مطلع باشد.

براساس برخی گزارش‌ها، ژنرال میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در تماس با همتای چینی خود در آخرین ماه‌های دولت دونالد ترامپ، قول داده بود که در صورت دستور ترامپ برای حمله به چین، او را پیشاپیش از موضوع مطلع کند. این گزارش‌ها بخش‌هایی از محتوای کتاب در دست انتشار «خطر» است که به رسانه‌ها درز کرده و موجی از انتقادها و درخواست‌های جمهوری‌خواهان و کهنه‌سربازان ارتشی برای استعفا یا اخراج این مقام ارشد نظامی را برانگیخته است. 

کتاب «خطر» نوشته باب وودوارد و رابرت کوستا، هفته آینده منتشر خواهد شد و پس از انتشار بخش‌هایی از محتوای آن در رسانه‌ها، دونالد ترامپ روز سه‌شنبه، ۲۳ شهریورماه، اعلام کرده بود اگر میلی چنین تماسی گرفته باشد، این اقدام «خیانت» محسوب می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این‌که با وجود این گزارش‌ها، روز چهارشنبه پنتاگون بر «اعتماد فوق‌العاده» به ژنرال مارک میلی تاکید کرد، ترامپ که پیش از این بارها از نحوه عملکرد دولت بایدن در رابطه با خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان به‌شدت انتقاد کرده است، با انتشار بیانیه‌ای جدید، مناقشه مرتبط با مارک میلی را نیز به موضوع افغانستان پیوند زد. 

در بیانیه ترامپ آمده است: «نحوه برخورد میلی و دولت بایدن با خروج از افغانستان، شاید شرم‌آورترین لحظه در تاریخ کشور ما، دقیقا چیزی است که برای چین ترسی ایجاد نمی‌کند.» او افزود: «تنها دلیلی که بایدن میلی را اخراج یا دادگاه نظامی او را برکنار نمی‌کند، این است که نمی‌خواهند او اسرار کثیف فاجعه مرگبار در افغانستان را فاش کند.» 

ژنرال مارک میلی در سال ۲۰۱۸ با حکم دونالد ترامپ در جایگاه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا قرار گرفت. جو بایدن نیز پس از آغاز دوره ریاست جمهوری‌اش در ژانویه ۲۰۲۱ ، میلی را در جایگاهش ابقا کرد.

علاوه‌بر اعلام موضع پنتاگون درمورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، نیز روز چهارشنبه تاکید کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا «به رهبری ژنرال میلی، میهن‌دوستی او و وفاداری‌اش به قانون اساسی»، اعتماد کامل دارد.