کره شمالی از شلیک موفق موشک‌های بالیستیک از روی قطار خبر داد

پیونگ یان می‌گوید قابلیت وارد کردن ضربات مهلک به دشمن را دارد

آمریکا و اروپا نگران برنامه‌‌های اتمی و موشکی کره شمالی هستند- STR / KCNA VIA KNS / AFP

بر اساس اعلام رسانه‌های دولتی کره شمالی، موشک‌های بالیستیک این کشور که روز چهارشنبه به سوی ژاپن و کره‌ جنوبی شلیک شدند، روی قطار نصب شده بودند و در برابر هر نیرویی که کره‌شمالی را تهدید کند، قابلیت ضدحمله دارند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کی.سی.ان.ای، این موشک‌ها در بامداد چهارشنبه شلیک شدند و با پیمودن فاصله‌ای ۸۰۰ کیلومتری به هدفی در آب‌های ساحلی شرق کره شمالی اصابت کردند. این پرتاب آزمایشی را هنگ موشک‌های قطاربَر که اوایل امسال (۲۰۲۱) تشکیل شد، انجام داد.

تصاویر منتشرشده در رسانه دولتی کره شمالی موشک‌های زیتونی‌رنگی را نشان می‌دهد که از درون ابر غلیظی از دود و شعله، از روی سقف قطار باری شلیک می‌شوند. این قطار بر ریل‌های مناطق کوهستانی کره شمالی متوقف شده است. کره جنوبی مدت کوتاهی پس از ردگیری این موشک اعلام کرد که موشک مذکور از دل منطقه یانگدوک در خشکی شلیک شده است.

گفته می‌شود شلیک این موشک مصداق بارز نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است. کره جنوبی و ژاپن این واقعه را تایید کرده‌اند. یوشی‌هیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، اجرای این آزمایش را «شرم‌آور » خوانده و گفته که ممکن است امنیت منطقه را تهدید کند.

در کمتر از یک هفته اخیر، این دومین باری است که کره شمالی یک آزمایش تسلیحاتی بزرگی انجام می‌دهد. این کشور آخر هفته گذشته نیز آزمایش «راهبردی» موشک کروز را با موفقیت به پایان رساند.

روز چهارشنبه، کره جنوبی در حضور رئیس‌جمهور خود، مون جائه-این، شلیک موشک بالیستیک از زیردریایی را آزمایش کرد. این موشک «دقیقا به هدف اصابت کرد» و سبب افزایش تنش در رقابت بین دو کره شد.

مقام‌های کره شمالی ضمن دفاع از شلیک این موشک که ذی‌نفعان منطقه آن را اقدامی تهاجمی می‌دانند، گفته‌اند که این اقدام از روش‌های موثر برای ضدحمله‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش کی.سی.ان.ای، پاک جونگ چون، از ارتشبدان کره شمالی که ناظر اجرای این آزمایش بوده، گفته است: «این سامانه شلیک موشک از روی قطار از روش‌های ضدحمله است و ظرفیت وارد آوردن ضربات شدید هم‌زمان به نیروهای تهدیدکننده را دارد.»

او افزود کره شمالی در آینده نزدیک قصد دارد هنگ موشک‌های قطاربَر را به تیپ ارتقا دهد و با برگزاری دوره‌های آموزشی، «تجربه عملیاتی شرکت در جنگ واقعی» را برای آنان فراهم کند.

آقای پاک عضو هیئت رئیسه دفتر سیاسی حزب کارگر، حزب حاکم بر کره شمالی، نیز هست. وی گفته است که ارتش کره شمالی باید برای به کار گرفتن این سامانه در نقاط مختلف کشور برنامه‌های تاکتیکی تدوین کند.

به عقیده متخصصان، شلیک این موشک از روی قطار نشان‌دهنده جایگاه معتبر و موثر کره شمالی در امور هسته‌ای و هماهنگی آن با برنامه هسته‌ای سایر ابرقدرت‌های این عرصه است.

آدام ماونت، عضو ارشد انجمن دانشمندان آمریکایی، در توییتر خود نوشت: «موشک‌های قابل حمل با قطار برای کشورهایی که می‌خواهند نیروهای هسته‌ای خود را بهتر حفظ کنند، گزینه نسبتا ارزان و قابل اعتمادی‌اند. روسیه این کار را کرد. ایالات متحده نیز قصد این اقدام را داشت. کره شمالی هم کاری بسیار منطقی انجام داد.»

آنکیت پاندا، از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح جهانی که در آمریکا واقع است، گفت که شلیک این موشک از روی قطار احتمالا می‌تواند زمینه را برای توسعه نظامی به منظور شلیک موشک‌های بالیستیک بزرگ‌تر و بین قاره‌ای مجهز به سلاح هسته‌ای فراهم کند.

© The Independent

بیشتر از جهان