تنها ۸۰ هزار نفر از «اتباع بیگانه مجاز» واکسینه شده‌اند

وزارت بهداشت می‌گوید فقط کسانی که مجوز قانونی حضور در ایران را دارند و با استفاده از واکسن‌های اهدایی، واکسینه شده‌اند

ATTA KENARE / AFP

از جمعیت یک میلیون نفری خارجی‌های مقیم ایران که مجوز قانونی و مدارک رسمی در دست دارند تنها ۸۰ هزار نفر واکسینه شده‌اند.

گزارش‌های متعددی درباره توقف روند واکسیناسیون این اتباع خارجی در روزهای گذشته منتشر شده است. حال مسئول اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می گوید واکسیناسیون این گروه از جمعیت ساکن ایران هرچند به کندی ادامه دارد و آن‌ها منتظر دریافت واکسن رایگان و اهدایی جامعه جهانی برای اتباع خارجی هستند.

حمیدرضا نجاری به ایسنا گفت که بر اساس سند ملی واکسیناسیون وظیفه وزارت بهداشت این است که تمامی افرادی که در کشور سکونت دارند و به نوعی خدمات مراقبت سلامت دریافت می‌کنند را واکسینه کند.

وزارت بهداشت ایران تاکنون از واکسن‌های تولید داخل و یا واکسن های خریداری شده برای واکسینه کردن اتباع خارجی استفاده نکرده و واکسناسیون این افراد را منوط به دریافت محموله‌های رایگان از کمیساریای عالی پناهندگان و سازمان بهداشت جهانی دانسته است: «بر اساس مکانیسم سازمان بهداشت جهانی با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان به کشورهایی که دارای تعداد قابل توجه اتباع هستند سهمیه واکسن تعلق می‌گیرد که ایران هم اقدامات و نامه‌نگاری‌های لازم را انجام داده است و قرار است تعداد قابل توجهی واکسن که بتواند پوشش دهی واکسیناسیون این افراد را تکمیل کند در اختیار ایران قرار گیرد؛ اما، زمان این اتفاق هنوز تعیین نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌اکنون حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از اتباع دیگر کشورها در ایران زندگی می‌کنند که اکثر آن‌ها مجوز قانونی زندگی در ایران را ندارند.

نجاری درباره برنامه این وزارتخانه برای تزریق واکسن کرونا به افراد فاقد مجوز رسمی حضور در ایران گفت که نامه‌نگاری‌هایی با مراجع بین‌المللی صورت گرفته است.

او گفت: «تخمین ما این است که میزان سهمیه واکسن سازمان بهداشت جهانی برای اتباع پاسخگوی نیاز اتباع قانونی باشد اما، برای اتباع غیرقانونی نیز نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفته است که در مراحل بعدی واکسیناسیون اتباع فاقد مجوز قانونی تحت پوشش قرار گیرد.»