برای جلوگیری از دلخوری به جای ارسال پیام، زنگ بزنید

«افراد می‌خواهند بهتر ارتباط برقرار کنند اما متوجه نیستند که برخی از بزرگ‌ترین موانع ارتباطی به کاهش شنوایی مربوط است»

از هر سه نفر، یک نفر معتقد است شنوایی برای تداوم گفت‌وگو مهم است - Pexels

بنا بر یک پژوهش‌، یک سوم بزرگسالان پس از آنکه متن پیامک‌ها را اشتباه فهمیده‌اند، با ارسال‌کننده پیام اختلاف پیدا کردند.

بررسی روی دو هزار بزرگسال نشان داد که از هر ۱۰ نفر، چهار نفر، ممکن است «ساعت‌ها‌» درباره واژگان یا لحن پیامک سردرگم بمانند تا بفهمند آیا فرستنده واقعا دلخور است یا صرفا شوخی می‌کند.

و از هر پنج نفر، یک نفر به‌اشتباه تصور می‌کند کسی با او مسئله پیدا کرده، چراکه لحن پیام را کاملا غلط فهمیده است.

بزرگسالان بیشتر احتمال دارد متن‌ پیامک‌ها و ایمیل‌های همکاران (۳۵ درصد)، شریک عاطفی (۲۰ درصد) یا فرد مورد علاقه (۱۳ درصد) را بیش از اندازه تجزیه‌و‌تحلیل ‌کنند.

در نتیجه، ۲۳ درصد صبر می‌کنند حضوری صحبت کنند که از سوء‌تفاهم ناشی از پیام‌ها پرهیز کنند - حتی اگر به این معنا باشد که هفته‌ها منتظر بمانند تا فرصت گفت‌وگویی دست دهد.

به باور بیش از سه‌چهارم (۷۹ درصد) شرکت‌کنندگان‌، به‌جای استفاده از ابزار الکترونیکی، بهترین راه  گفت‌وگوی رودررو است .

دیگر موانع ارتباطی عبارت‌اند از؛ صحبت هم‌زمان چند نفر (۳۹ درصد)، سر‌و‌صدای محیط (۳۹ درصد) و افرادی که آهسته (۳۷ درصد) یا خیلی سریع صحبت می‌کنند (۳۲ درصد)‌ــ هرچند کارشناسان هشدار می‌دهند که این موارد ممکن است نشانه کاهش شنوایی باشد.

دکتر هیلاری جونز، پزشک عمومی و گزارشگر حوزه پزشکی و سخنگوی شرکت هیدن هیرینگ (Hidden Hearing)، که سفارش‌دهنده و حامی مالی این پژوهش بوده است، در این زمینه گفت: «صرف زمان با عزیزان یا دوستان، به‌ویژه حضوری و نه دیجیتالی، بر سلامت روان و تندرستی تاثیر مثبت و عمیقی دارد.»

به گفته او، «ارتباط حضوری به ما امکان می‌دهد لحن را بفهمیم، به زبان بدن توجه کنیم، و احساس بهتری در برقرای ارتباط داشته باشیم، احساس درماندگی‌، افسردگی و اضطراب کاهش می‌یابد که نشان می‌دهد شایع‌ترین احساسات ناشی از سوءتفاهم است.»

دکتر جونز افزود: «افراد می‌خواهند بهتر ارتباط برقرار کنند اما متوجه نیستند که برخی از بزرگ‌ترین موانع [ارتباطی] با کاهش شنوایی مرتبط اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«وقتی در شنیدن مشکل دارید، برقراری ارتباط می‌تواند دشوار شود و احساس درماندگی ایجاد کند. به همین دلیل است‌ که پیشقدم شدن و انجام آزمایش‌های منظم شنوایی‌سنجی بسیار مهم است.»

یافته‌های این تحقیق همچنین نشان داد که بیشترین عبارت‌هایی که بریتانیایی‌ها بیشتر دوست دارند حضوری بشنوند، نه از پشت تلفن، «دوستت دارم» و «با من ازدواج می‌کنی؟» بوده است‌- ۴۴ درصد پاسخ‌دهندگان این دو عبارت را برگزیدند.

 از هر ۱۰ نفر، سه نفر نیز ترجیح می‌دهند رابطه‌شان رودررو تمام شود نه اینکه از طریق صفحه نمایش وسایل الکترونیکی باشد.

از نظر بزرگسالان، مزایای اصلی گفت‌وگوی رو‌در‌رو این است که می‌توانند توی چشم‌های طرف مقابل نگاه کنند (۵۱ درصد)، به زبان بدن (۴۷ درصد) و به لحن (۴۶ درصد) توجه کنند.

از دیگر مشکلاتی که بزرگسالان به‌دلیل سوءتفاهم در درک پیام‌ داشته‌اند این است که ۴۱ درصد آن‌ها شوخی را اشتباه فهمیده‌اند.

بنا بر این بررسی که از طریق موسسه نظرسنجی وان‌پل (OnePoll) انجام شده است‌، ۴۲ درصد دیگر گفتند که طرف مقابل طعنه آن‌ها را نفهمیده است.

در نتیجه، ۳۱ درصد به‌‌دلیل سوءتفاهم دیجیتالی، کلافه و درمانده، همچنین مضطرب (۲۷ درصد) و دچار استرس (۲۵ درصد) شده‌اند.

اما احساس اضطراب به‌ویژه در نسل جوان‌تر آشکار بود، ۴۱ درصد از گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال، در مورد یک پیامک یا ایمیل دچار استرس شده‌اند، در حالی که این رقم در گروه سنی بالای ۵۵ سال از هر ۱۰ نفر، یک نفر بوده است.

همچنین مشخص شد که فقط فناوری نیست که در برقراری ارتباط مشکل‌ساز است، ۴۵ درصد بزرگسالان دست‌کم چهار بار در هفته به‌زحمت می‌توانند حرف‌های مقابل را بشنوند.

شنیدن برای مردان دشوارتر از ‌زنان است، به‌طور میانگین مردان روزانه تقریبا یک بار برای شنیدن به مشکل برمی‌خورند.  

تقریبا از هر پنج نفر، یک نفر (۱۷ درصد) تجربه قطع ارتباط با یک دوست یا عضوی از خانواده به‌دلیل کاهش شنوایی را داشته است‌، و ۳۵ درصد مردم فکر می‌کنند مشکل شنوایی درمان‌نشده برای تمام طرف‌های گفت‌وگو کلافه‌کننده است.

اما به‌رغم اینکه از هر سه نفر، یک نفر معتقد است شنوایی برای تداوم گفت‌وگو مهم است، بیش از ۵۰ درصد آن‌ها، که تجربه کاهش شنوایی داشته‌اند، آزمایش شنوایی‌سنجی انجام نداده‌اند.

دکتر هیلاری جونز افزود: «اگر شما یا عضوی از خانواده دریافتید که برایتان دشوار است در جمع‌ گفت‌وگوها را دنبال کنید، ممکن است نشانه‌ای از کاهش شنوایی باشد.»

«آزمایش شنوایی و استفاده از سمعک کمک می‌کند بهتر بشنوید، احساس کنید که ارتباط  برقرار می‌کنید و با گفت‌وگوها هماهنگ‌اید.»

SWNS

بیشتر از زندگی