اتحاد نادر جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها در گرامیداشت سالگرد پیمان ابراهیم

بلینکن روز جمعه سالگرد پیمان ابراهیم را با مقامات اسرائیل، امارات، بحرین و مراکش گرامی‌ می‌دارد

پیمان ابراهیم ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ در کاخ سفید امضاء شد-SAUL LOEB / AFP

جرد کوشنر، مشاور عالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و از معماران «پیمان ابراهیم» در مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد این پیمان آن را «نمونه نادری از تلاش سیاست خارجی توصیف کرد که با اجماع دوحزبی به دست آمد.» کوشنر در این مراسم که به میزبانی موسسه صلح پیمان ابراهیم در واشینگتن برگزار شد، گفت:‌ «این پیمان نتیجه دیپلماسی فشرده‌ای بود که بیش از سخنرانی بر گوش‌ کردن متمرکز بود.»

پیمان ابراهیم برای عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و اسرائیل ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ در واشینگتن امضاء‌ شد. به این ترتیب امارات متحده عربی نخستین کشوری شد که پس از مصر در سال ۱۹۷۹ و اردن در سال ۱۹۹۴ با اسرائیل رابطه رسمیی برقرار کرده است. بحرین هم در همان روز این پیمان را امضاء کرد و پس از آن سودان و مراکش در جهت عادی‌سازی روابط با اسرائیل گام برداشتند. پیشرفتی که با تلاش دولت ترامپ و شخص جرد کوشنر به دست آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پیمان حالا از حمایت دولت جدید آمریکا که تا کنون همه تلاش خود را برای از بین بردن دستاورد‌های دولت ترامپ به کار گرفته، برخوردار است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن روز جمعه با مقامات امارات متحده عربی، اسرائیل، بحرین و مراکش برای گرامیداشت این دستاورد کنفرانس ویدیویی برگزار می‌کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت که دولت با علاقه فراوان سالگرد امضاء پیمان ابراهیم را گرامی می‌دارد. او گفت : «از این توافق‌ها حمایت می‌کنیم و به دنبال پیشرفت دیگر فرصت‌ها برای توسعه همکاری بین اسرائیل و دیگر کشورهای جهان هستیم.» پرایس همچنین نسبت به حل مساله فلسطین ابراز امیدواری کرد.

این موضع‌گیری حاکی از اهمیت و تاثیرگذاری پیمان ابراهیم در صلح و ثبات در منطقه است. اهمیتی که دولت بایدن باوجود همه اختلافات با ترامپ و مقامات دولت او، نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

اکنون امارات متحده عربی و اسرائیل به طور دوجانبه سفارتخانه‌های خود را افتتاح کرده‌اند، روابط دیپلماتیک، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی توسعه یافته و دو کشور در زمینه مسائل پزشکی و درمانی، گردشگری و علمی همکاری قابل توجهی داشته‌اند.

حالا استارت‌اپ‌های اسرائیلی وارد حوزه هوش مصنوعی امارات، فین‌تک و کشاورزی شده‌اند.

گردشگری، تبادل فرهنگی، امنیت سایبری و تعامل دیپلماتیک از جمله دستاوردهای مهم پیمان ابراهیم برای امارات و اسرائیل به‌شمار می‌رود.

کنسولگری اسرائیل در دبی می‌گویدکه از زمان برقراری روابط دوجانبه ۲۰۰ هزار اسرائیلی به امارات سفر کرده‌اند.

بسیاری از تحلیلگران به نقش تهدید‌های جمهوری اسلامی ایران در شکل‌گیری پیمان ابراهیم اشاره کرده‌اند. تهدید‌هایی که همچنان ادامه‌دار است و زمینه را برای نزدیکی هر چه بیشتر اعراب و اسرائیل فراهم می‌کند.

بیشتر از جهان