درگیری مسلحانه میان طالبان و «آدم‌ربایان» در استان بلخ 

احتمال می‌رود دلیل اصلی درگیری، اختلاف بین دو گروه از نیروهای طالبان بوده باشد

 طالبان گفت درگیری یکشنبه شب در واکنش به حمله اعضای داعش بوده است - Aamir QURESHI / AFP

شامگاه یکشنبه، بیست و‌یکم شهریور، درگیری شدیدی میان جنگ‌جویان طالب و شماری از آدم‌ربایان در استان بلخ صورت گرفت.

ذبیح‌الله نورانی، مسئول ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در بلخ، در مورد درگیری دیشب به رسانه‌ها گفت که جنگ دیشب در بلخ میان طالبان و «آدم‌ربایان» بود که در نتیجه  دو تن از ربایندگان کشته و پنج تن دیگر از آنان مجروح شدند. نورانی گفت: «آدم‌ربایان پنج کودک را با خود برده بودند که از اثر سعی و تلاش مجاهدین امارت [طالبان]، کودکان از نزد ربایندگان دوباره آزاد شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئول ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ در این زمینه که کودکان از کدام قشر جامعه بودند، وضعیت سلامتی و روحی‌شان پس از رهایی چگونه است و آیا دوباره به خانواده‌های خود رسیده‌ا‌ند یا خیر، جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

یکشنبه شب  شماری از رسانه‌ها خبر دادند که به دلایل ناروشن، درگیری شدیدی میان دو گروه از طالبان در بلخ رخ داده است و آنان در برابر یکدیگر از سلاح‌های سبک و سنگین نیز استفاده می‌کنند. طالبان در ابتدا چیزی در مورد آدم‌ربایی نگفتند، اما با تکذیب خبر درگیری داخلی میان دو گروه از طالبان، تاکید کردند که اعضای داعش به آنها حمله کردند  که با مقاومت شدید طالبان رو به رو شدند.    

گفته می‌شود پس از وقوع این حادثه در شهر مزار شریف، امروز، دوشنبه، ۲۲ شهریور، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، همراه با چند تن دیگر از مقامات بلندپایه این گروه به بلخ رفته است. هدف سفر این اعضای طالبان به آن استان هنوز روشن نیست. 

اگر درگیری یکشنبه  مربوط به ربودن کودکان در بلخ نبوده باشد، می‌توان پنداشت که به احتمال زیاد گروه‌هایی از طالبان در آن ناحیه باهم درگیر شده‌اند و اکنون مقامات ارشد این گروه از کابل برای بررسی و حل و فصل اختلاف پیش‌آمده به مزارشریف رفته‌اند تا با آنان گف‌وگو کنند و راه‌حلی بیابند.