طالبان خبر کشته شدن ملا برادر را تکذیب کرد

پیش از این شایعاتی درباره زخمی یا کشته شدن ملا برادر منتشر شده بود

شایعه مرگ یا زخمی شدن ملا برادر پس از آن تقویت شد که او در نشست رهبری طالبان در ارگ غایب بود - KARIM JAAFAR / AFP

گروه طالبان اعلام کرده است که شایعات در مورد کشته شدن ملا برادر دروغ است و او صحیح و سالم در قندهار است.

دکتر محمد نعیم، یکی از سخنگویان گروه طالبان، با انتشار پیامی صوتی که ادعا می‌کند صدای ملا برادر است، می‌گوید که معاون نخست‌وزیر طالبان در قندهار در حال رایزنی با رهبر این گروه است. او در توییتر نوشته است که شایعاتی که درباره ملا برادر پخش شده‌ که گویا برای وی مشکلی پیش آمده، دروغ است و این‌ها همه تبلیغات بی‌اساس دشمن‌اند.

برخی از هواداران طالبان هم در شبکه‌های اجتماعی با بازنشر پیام صوتی منسوب به ملا برادر، گزارش‌ها درباره مرگ یا زخمی شدن وی را رد کرده‌اند.

در این پیام صوتی گفته می‌شود که او در چند روز گذشته در سفر بوده است و رسانه‌ها بیشتر اوقات چنین گزارش‌های نادرستی را منتشر می‌کنند. او در این پیام خطاب به محمد نعیم، سخنگوی طالبان، گفته است که این مسئله را به‌شدت رد کند و بگوید که هیچ مشکلی وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شایعه مرگ یا زخمی شدن ملا برادر پس از آن تقویت شد که او در نشست رهبری طالبان در ارگ غایب بود. ملا برادر در برنامه استقبال از وزیر خارجه قطر نیز حضور نداشت و به همین دلیل در شبکه‌های اجتماعی، گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال کشته شدن ملا برادر در اثر زخمی که در تنش میان او و سراج‌الدین حقانی رخ داده بود، بیشتر شد.

در آستانه معرفی کابینه طالبان، برخی خبرگزاری‌ها از درگیری‌ها میان هواداران ملا برادر و سراج‌الدین حقانی خبر دادند. حتی در پیامی منسوب به یک فرمانده طالبان که در مورد سفر ژنرال حمید فیض، رئیس سازمان استخباراتی پاکستان به کابل و اعمال نفوذش برای تشکیل کابینه سخن می‌گفت، از درگیری و تنش در ارگ ریاست‌جمهوری خبر داده شده بود.

با این حال هنوز هم پرسش‌های زیادی در مورد حضور نداشتن ملا برادر در انظارعمومی مطرح است. یکی از این سوال‌ها در مورد همین پیام صوتی او است. اگر ملا برادر مشکلی ندارد، چرا از پیام تصویری برای اثبات سلامت خود استفاده نکرده است. افکار عمومی در افغانستان بر این باورند که علی‌رغم تایید یا تکذیب خبر زخمی یا کشته شدن ملا برادر، این مسئله آشکارا نشانگر تنش میان درانی‌ها و غلجایی‌ها در صفوف طالبان است.