توافق رهبران سیاسی لبنان برای تشکیل کابینه جدید

پس از حدود یک سال اختلاف سیاسی بر سر ترکیب کابینه در لبنان، رهبران این کشور روز جمعه برای تشکیل دولت به توافق رسیدند

این توافق می‌تواند راه را برای ازسرگیری مذاکرات بیروت با صندوق بین‌المللی پول باز کند-STRINGER / DALATI AND NOHRA / AFP

پس از حدود یک سال اختلاف سیاسی بر سر ترکیب کابینه که اقتصاد لبنان را به مرز فروپاشی رسانده است، رهبران این کشور روز جمعه برای تشکیل دولت به توافق رسیدند؛ توافقی که می‌تواند راه را برای ازسرگیری مذاکرات بیروت با صندوق بین‌المللی پول باز کند.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر که یک مسلمان سنی است و میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان که یک مسیحی مارونی است، حکم تشکیل دولت جدید را در حضور نبیه بری، رئیس مجلس که یک مسلمان شیعه است، امضا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش از قول یک منبع سیاسی لبنانی آمده است که این تحول عمده سیاسی در پی تماس‌های متعدد فرانسه که تلاش‌ها برای نزدیک کردن دیدگاه‌های رهبران لبنان و تشکیل هرچه سریع‌تر کابینه و انجام اصلاحات را رهبری می‌کرد، محقق شده است.

با این حال خبرگزاری رویترز در گزارشی مشابه نوشت که هنوز واکنشی از سوی دولت فرانسه منتشر نشده است.

احزاب مختلف باید درباره ترکیب کابینه موافقت کنند. برخی منابع آگاه می‌گویند احتمالا دو تن از ۲۴ عضو کابینه را گروه شبه‌نظامی شیعه حزب‌الله که از حمایت کامل ایران برخوردار است و در صحنه سیاسی لبنان نیز حضوری فعال دارد، معرفی کرده است.

بن‌بست سیاسی چند سال گذشته در لبنان وضعیت اقتصادی این کشور را به‌شدت تضعیف کرده و حدود سه چهارم جمعیت لبنان را به ورطه فقر انداخته است. بحران اقتصادی کنونی لبنان بزرگ‌ترین تهدید علیه ثبات این کشور پس از جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ محسوب می‌شود.

نجیب میقاتی روز جمعه پس از امضای حکم تشکیل کابینه جدید، در یک سخنرانی احساسی در مجلس وضعیت این کشور را «دشوار» توصیف کرد و گفت هیچ ذخیره‌ای برای پرداخت یارانه باقی نمانده است. او افزود: «همه باید کمربندهای خود را محکم ببندند.»

در همین حال، رئیس‌جمهوری فرانسه، از تشکیل دولت جدید در لبنان استقبال کرد. به گزارش رویترز، امانوئل مکرون، روز جمعه، ضمن استقبال از تشکیل دولت جدید در لبنان گفت: بسیار مهم است که سیاستمداران لبنان به اقدامات لازم برای انجام اصلاحات کلیدی پایبند باشند.