انصراف سعد حریری از تشکیل کابینه جدید لبنان

بانک جهانی رکود اقتصادی لبنان را یکی از وخیم‌ترین موارد در تاریخ نوین توصیف کرده است

سعد حریری روز پنجشنبه اعلام کرد از تلاش برای تشکیل دولت جدید دست بر می‌دارد - Dalati Nohra/Handout via REUTERS

سعد حریری روز پنجشنبه اعلام کرد از تلاش برای تشکیل دولت جدید دست بر می‌دارد و در توضیح گفت، روشن بود که قادر نیست با میشل عون رئیس جمهوری لبنان در این زمینه به توافق برسد؛ تصمیمی که بحران کنونی در این کشور را عمیق‌تر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حریری پس از یک دیدار ۲۰ دقیقه‌ای با آقای عون به خبرنگاران در بیروت گفت: «روشن است که ما قادر نخواهیم بود با عالیجناب رئیس جمهوری به توافق برسیم ... به همین دلیل من خود را از تشکیل دولت معاف می‌کنم.»

وی افزود، میشل عون خواستار تغییرات اساسی در ترکیب کابینه، که فهرست آن روز چهارشنبه به او تحویل شد، است و به او گفته که آنها قادر نخواهند بود در مورد این فهرست توافق کنند. 

رئیس جمهوری لبنان دقایقی بعد با صدور بیانیه‌ای در همین ارتباط گفت سعد حریری برای گفت‌وگو در مورد هر تغییری در دولت پیشنهادی خود که یک روز پیش ارائه کرده بود، آمادگی نداشت. به گزارش رویترز، میشل عون در این بیانیه گفت «وقتی در گفت‌وگو بسته است، یک روز بیشتر چه فایده ای دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لبنان دچار رکود اقتصادی است که بانک جهانی آن را یکی از شدیدترین موارد در تاریخ نوین توصیف کرده است. پول ملی لبنان در کمتر از دو سال، بیش از ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و موجب افزایش فقر و کمبودهای فلج‌کننده در کشور شده است.

در حالی که مشخص نیست چه کسی جایگزین آقای حریری برای این ماموریت خواهد شد، چشم‌اندازی برای حل اختلافات سیاسی و رفت مشکلات اقتصادی دیده نمی‌شود. طبق نظام سیاسی سکولار لبنان مامور تشکیل کابینه باید یک مسلمان سنی‌مذهب باشد.

سعد حریری اکتبر سال گذشته، و به دنبال کناره‌گیری حسن دیاب از مقام نخست وزیری پس از انفجار مهیب بندر بیروت، از سوی رئیس جمهوری مامور تشکیل دولت شد. جسن دیاب تا پیش از تشکیل کابینه جدید به عنوان کفیل نخست وزیری خدمت می‌کند.