آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم به شهر رفیع رسید

فرماندار شهر هویزه دستور آماده‌باش داد، مدیرکل محیط‌زیست تکذیب کرد

آتش‌سوزی از بخش عراقی تالاب هورالعظیم شروع شد و به‌سرعت به دیگر بخش‌ها نیز گسترش یافت‌ـ عکس از تابناک

آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم که از بخش عراقی این تالاب آغاز شده بود، خسارت‌هایی به شهر رفیع در بخش نیستان شهرستان هویزه وارد کرد. منابع محلی از ادامه آتش‌سوزی تا صبح جمعه ۱۹ شهریور خبر داده‌اند.

روز چهارشنبه ۱۷ شهریور، آتش‌سوزی از بخش عراقی تالاب هورالعظیم شروع شد و به‌سرعت به دیگر بخش‌ها نیز گسترش یافت. پس از وقوع این آتش‌سوزی، حبیب عفری‌فرد، فرماندار شهر هویزه، به دستگاه‌های اجرایی دستور آماده‌باش داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او همچنین از مدیران دستگاه‌های مرتبط خواست که در حالت آماده‌باش در شهرستان حضور داشته باشند. وسعت آتش‌سوزی به‌حدی بود که در ابلاغیه فرماندار شهرستان هویزه پیش‌بینی شد که دود و خاکستر ناشی از آن آسمان هویزه را فرا بگیرد.

تصاویری که پنجشنبه ۱۸ شهریور از آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم در فضای مجازی منتشر شد، نشان می‌داد که حریق به بخش ایرانی نیز گسترش یافته است. منابع محلی خبر دادند که آتش به شهرستان رفیع و روستاهای اطراف آن‌ که در فاصله سه کیلومتری با تالاب قرار دارد، رسیده است. با این حال، محمدجواد اشرفی، مدیرکل محیط‌ زیست خوزستان، در واکنش به خبرهای مربوط به آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم، گفت: «تاکنون گزارشی مبنی بر آتش‌سوزی گسترده در تالاب هورالعظیم دریافت نکرده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود تصاویر متعدد آتش‌سوزی که در رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های محلی منتشر شده بود، محمدجواد اشرفی به خبرگزاری ایرنا گفت: «اگر اتفاق خاصی در این تالاب رخ دهد، بلافاصله به این اداره کل گزارش می‌شود.»

با وجود ادعای مدیرکل سازمان محیط‌ زیست خوزستان مبنی بر اینکه آتش‌سوزی نیزارهای اطراف تالاب سریع خاموش می‌شود، حریق تالاب هورالعظیم تا بامداد روز جمعه ادامه یافت و حبیب عفری‌فرد، فرماندار هویزه، در یک برنامه تلویزیونی تایید کرد که دود ناشی از این حریق، به شهر رفیع رسیده است و مشکلات زیست‌محیطی در این شهر ایجاد کرده است.

در ابلاغیه فرماندار شهرستان هویزه به مدیران دستگاه‌های مرتبط نیز تاکید شده بود احتمال مشکلات تنفسی برای ساکنان شهر رفیع و روستاهای اطراف وجود دارد. به گفته او، کلیه سازمان‌های خدماتی و اورژانسی در حالت آماده‌باش قرار دارند. فرماندار هویزه از رصد وضعیت منطقه در روز جمعه ۱۹ شهریور خبر داد.

تالاب هورالعظیم یکی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران است که در سال‌های اخیر به‌دلیل اجرای برنامه‌های غیراصولی از جمله سدسازی بی‌رویه و استقرار تجهیزات نفتی، دچار مشکلات تنش آبی شد. این تالاب هم‌اکنون در معرض خطر خشک شدن قرار دارد. کارشناسان محیط‌ زیست هشدار داده‌اند در صورت خشکی تالاب هورالعظیم، علاوه بر این‌که زیست جانداران منطقه به خطر می‌افتد، مشکلات زیست‌محیطی زیادی از جمله طوفان‌های گرد‌و‌خاک و افزایش دمای محیطی ایجاد خواهد شد.