ایران و آمریکا یک دهه گذشته را در جنگ نرم سپری کردند

مقامات آمریکایی از حمله سایبری موفق به پایگاه اطلاعات سپاه خبر دادند

ATTA KENARE / AFP

حمله‌های سایبری که به گفته وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی موفق نبود، به ادعای مقامات آمریکایی، پایگاه گردآوری اطلاعات مربوط به رهگیری ترافیک کشتی‌رانی در خلیج فارس را از کار انداخته است.

پس از سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک با موشک زمین به هوای سپاه، اوایل تیرماه، گزارش‌هایی در مورد حمله سایبری گسترده آمریکا به تاسیاست دفاعی ایران منتشر شد. اما آذری جهرمی مدعی شد که این حمله‌ها موفق نبوده است.

در همان زمان، برخی گزارش‌ها نیز در مورد حمله‌های فیشینگ نیروهای سایبری ایران به اهدافی در آمریکا منتشر شد.

اکنون واشینگتن‌پست به نقل از مقامات آمریکایی می‌نویسد، نیروهای سایبری ارتش آمریکا چند ساعت پس از سرنگونی گلوبال هاوک، پایگاه جمع‌آوری داده‌های متعلق به سپاه را هدف گرفتند. این پایگاه حرکت کشتی‌ها و نفتکش‌ها را رصد می‌کرد و اطلاعات مربوط به هدف گرفتن آنها را در اختیار سپاه قرار می‌داد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، حمله این حمله سایبری آمریکا با چراغ سبز دونالد ترامپ انجام شده بود. رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی، حمله برنامه ریزی شده به اهداف مشخص در ایران را به دلیل آمار تلفات احتمالی غیر نظامیان، لغو کرد.

در حالی که نیویورک تایمز و واشینگتن پست، دو روزنامه مشهور آمریکایی، خبر حمله‌های سایبری را منتشر کرده‌اند، سخنگوی پنتاگون اعلام کرده، ‌با توجه به سیاست‌ها و امنیت عملیاتی، در مورد حمله‌های سایبری یا جاسوسی، صحبت نمی‌کند.

مقامات آگاه می‌گویند پس از اینکه ایران دو تانکر نفتی را در دریای عمان هدف گرفت، پنتاگون به مدت چند هفته (اگر چند ماه نبوده باشد) سرگرم انجام این حمله‌های سایبری بوده است.

در بخشی از این گزارش به نقش این حمله‌های سایبری در حمایت از نیروهای منطقه‌ای آمریکا برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود و همچنین اطمینان از آزادی کشتی‌رانی در خلیج فارس اشاره شده است.

برخی مقامات مطلع نیز مدعی شده‌اند،‌ایران همچنان برای بازگرداندن اطلاعات این پایگاه که هدف حمله سایبری قرار گرفته تلاش می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند واشینگتن پست هدف حمله‌های سایبری اخیر را بازداشتن ایران از ایجاد اختلال در خطوط کشتی‌رانی در خلیج فارس اعلام کرد، سپاه پس از این حمله سایبری نیز در چند مورد کشتی‌های خارجی را در تنگه هرمز توقیف کرده و یا برای توقیف آنها تلاش کرده است. مهمترین آنها، توقیف نفتکش استنا ایمپرو است که با پرچم بریتانیا در تنگه هرمز در حال حرکت بود. این نفتکش اواخر تیرماه،‌ یک ماه پس از از این حمله سایبری انجام شد. در همان زمان نیز گزارش‌هایی مربوط به دستکاری سیستم جی‌پی‌اس (موقعیت‌یاب) این نفتکش از سوی سپاه با کمک روس‌ها منتشر شده بود. 

ارتش سایبری ایران

طرح تشکیل ارتش سایبری ایران از سال ۱۳۸۴ در سپاه مطرح شد و به سرعت کار خود را آغاز کرد. دیفنس تک، موسسه برآورد نظامی و امنیتی در آمریکا، در آن زمان بودجه ارتش سایبری ایران را حدود ۸۰ میلیون دلار و اعضای آن حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برآورد کرده بود.

نام ارتش سایبری، با حمله‌های سایبری در جریان انتخابات بحث‌برانگیز ۱۳۸۸ بر سر زبان‌ها افتاد. برای مثال این گروه در آذر و دی ۸۸، حمله‌هایی را علیه توییتر و بایدو که بزرگترین موتور جستجوگر چینی به شمار می‌رود، انجام دادند.

به تدریج عملیات برون مرزی ارتش سایبری گسترده‌تر شد و برخی مراکز مالی و علمی در ایالات متحده را هدف گرفت.

در دهه ۹۰ شمسی، پس از حمله ویروس استاکس‌نت به تاسیاست هسته‌ای نطنز، فعالیت‌های سایبری ایران نیز وارد مرحله جدیدی شد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که استاکس‌نت با همکاری آمریکا و اسرائیل طراحی شد و موفق شد برنامه‌های هسته‌ای ایران را با تاخیر جدی مواجه کند.

کانون مطالعات امنیت ملی اسرائیل، چندی قبل ایران را یکی از فعال‌ترین کشورها در فضای سایبری معرفی کرد.

باوجود اینکه در این سال‌ها همواره گزارش‌های متعددی از حمله سایبری ایران به کشورهای منطقه یا آمریکا و اسرائیل منتشر شده و همچنین گزارش‌هایی از حمله سایبری به اهدافی در ایران به ثبت رسیده، هیچ یک از طرف‌ها به طور رسمی مسئولیت حمله‌های مشخص را نمی‌پذیرند.

کارشناسان امنیت شبکه می‌گویند، از آنجایی که حمله‌های سایبری روند بسیار پیچیده‌ای دارند، در مدت زمان کوتاه، رهگیری یا اثبات منبع حمله‌ها بسیار دشوار است. اما آنچه روشن است، ادامه جنگ سایبری است که به عنوان زیرمجموعه‌ای از جنگ نرم، در سال‌های گذشته بین ایران، آمریکا و اسرائیل در جریان بوده است.