جوان بودن تنها دلیل رسیدن فرناندز به مرحله نیمه‌نهایی تنیس نیویورک نیست

فرناندز جوان موفق شد نفر پنجم تنیس زنان جهان را از پیش رو بردارد

لیلا فرنادز جوان و کانادایی که تا اینجای رقابت‌های تنیس آزاد آمریکا هم شگفتی‌ساز بوده، بازهم کار بزرگی کرد - Al Bello/AFP

لیلا فرنادز جوان و کانادایی که تا اینجای رقابت‌های تنیس آزاد آمریکا هم شگفتی‌ساز بوده، بازهم کار بزرگی کرد و پس از شکست دادن تنیسورهای نامداری همچون اوساکا و آنجی کربر، این بار اسویتولینای جنگجو و دارنده مدال برنز المپیک را هم شکست داد تا برای اولین بار در دوران حرفه‌ای خود به دیدار نیمه‌نهایی یک مسابقه گرند اسلم صعود کند و حالا می‌توان گفت که بدون شک او پدیده سال ۲۰۲۱ مسابقات تنیس آزاد آمریکا است.

فرناندز جوان که فقط یک روز از تولد ۱۹ سالگی‌اش گذشته بود، موفق شد دو بر یک حریف اوکراینی پیروز شود و نفر پنجم تنیس زنان جهان را از پیش رو بردارد. فرناندز ست اول را ۶-۳ پیروز شد اما در ست دوم، اسویتولینا با قدرت به مسابقه بازگشت و ۶-۳ پیروز شد و بازی به ست سوم یعنی ست نهایی کشیده شد. فرناندز جوان در حالی که پنج بر سه در گیم‌ها جلو بود، نتوانست از موقعیت به دست آمده استفاده کند و گیم خود را به حریف سرسخت اوکراینی واگذار کرد و بازی در نهایت به تای‌برک کشیده شد. فرناندز در تای‌برک تمرکز بهتری داشت و موفق شد از اشتباهات اسویتولینا نهایت استفاده را ببرد و ۷-۶ پیروز این ست و کل مسابقه شود.

از نکات مهم در بازی این زن جوان کانادایی که در مسابقات برتری او مقابل حریفان را رقم زده است، می‌توان به تداوم ضربات در تمامی مسابقات وی اشاره کرد؛ استمرار در نگه‌داشتن توپ با یک فشار مشخص و ارسال به نقطه‌ای مشخص. این موضوع خسته شدن حریف و عصبی کردن بازیکن مقابل را در پی دارد و می‌تواند برتری را از آن فرناندز کند.ضربات عمیق در انتهای زمین و کنار خط طولی او باعث می‌شود حریف به شدت زیر فشار قرار گیرد و اشتباه کند؛ اما نکته مهمی که برتری ویژه او نسبت به دیگر بازیکنان تنیس را سبب شده، چپ‌دست بودنش است که باعث می‌شود بازیکنان راست‌دست مقابل او به اشتباه بیفتند چراکه محل ضربات تغییر می‌کند و این موضوع می‌تواند حریفان را در طول مسابقه سردرگم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پایان بازی، فرناندز با وجود سن کم بسیار شمرده و حرفه‌ای در جمع تماشاگران صحبت کرد. گزارشگر از او سوال کرد: «چه چیز در مسابقه به تو کمک کرد تا پیروز مسابقه باشی و زمانی که آن گیم حساس را از دست دادی چه اتفاقی افتاد؟» او در جواب گفت: «اول باید از تمام تماشاگران که در این دو هفته از من حمایت کردند تشکر کنم. شما بی‌نظیرید. اما در مورد امتیازات حساسی که در این مسابقه از دست دادم باید بگویم فقط به خودم امیدواری دادم که می‌توانم جبرانش کنم و برای هر امتیاز متمرکز می‌شدم؛ چون به خودم باور داشتم. پدرم که مربی‌ام هم هست، اینجا در مسابقات با من حضور ندارد اما پیش از مسابقه به من گفت که این رقابت برای تو بسیار مهم است اما بدان که تو بازهم در مسابقات بعدی در این مرحله خواهی بود؛ پس فقط از مسابقه‌ات لذت ببر و برای پیروزی تمام تلاشت را بکن. برای هر توپ بجنگ و اگر هم شکست خوردی ناراحت نباش؛ چون کار تو تازه شروع شده است.»

سوال جالب گزارشگر از فرناندز جوان در مورد عملکرد تنیسورهای کانادایی بود. او پرسید: «چه اتفاقی افتاده که تو در قسمت زنان و آلیاسیم در قسمت مردان چنین درخشان ظاهر شده‌ و به این مرحله از مسابقات رسیده‌اید؟» و فرناندز در پاسخ گفت: «ما شربت معجزه‌آسا خورده‌ایم.»

در بخش مردان هم حساس‌ترین مسابقه بین آلیلاسیم کانادایی و آلکاراس، پدیده ۱۸ ساله اسپانیایی مسابقات، برگزار شد. دیداری که نیمه تمام ماند و آلکاراس، در حالی که ست نخست را واگذار کرده و در ست دوم سه بر یک عقب بود، به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه پا مجبور شد از ادامه مسابقه انصراف دهد و بدین ترتیب رویای او برای رسیدن به فینال رقابت‌ها در همین مرحله از مسابقات به پایان رسید.

آلیاسیم کانادایی حالا باید در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌ها مقابل مدودف، مرد شماره ۲ تنیس جهان، بازی کند. مدودف نیز در مرحله یک چهارم نهایی موفق شد زنشلوپ از هلند را سه بر یک مغلوب کند و به نیمه‌نهایی مسابقات راه یابد.

بیشتر از تنيس