مالی برای گفت‌و‌گو درباره ایران به مسکو و پاریس می‌رود

آمریکا با روسیه و اروپا درباره سناریوی احیا نشدن برجام نیز مذاکره می‌کند

رابرت مالی-Brendan Smialowski / AFP

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران این هفته به مسکو و پاریس می‌رود تا با مقامات روسیه و اروپا درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کند.

وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کرده که مذاکرات بر برنامه هسته‌ای ایران و لزوم بازگشت سریع به تعهدات ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متمرکز خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا و جمهوری اسلامی ایران پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کردند. اما این مذاکرات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران متوقف شد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های متعددی در سه ماه گذشته از پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران و کاهش دسترسی بازرسان به سایت‌های هسته‌ای خبر داده است.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که مالی روز چهارشنبه و پنجشنبه با مقامات روسیه ملاقات می‌کند و جمعه در پاریس با مقامات بریتانیا، فرانسه و آلمان و نمایندگان اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد. به گفته او محور ملاقات‌ها نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست، بلکه تمرکز بر دیپلماسی با ایران خواهد بود.

این درحالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و وزیر دفاع ایالات‌متحده نیز در منطقه حضور دارند و به زودی رهسپار اروپا می‌شوند.

یک مقام آگاه گفته که بحث درباره رویکرد جایگزین درباره ایران در صورتی که ثابت شود تهران تمایلی به بازگشت به میز مذاکره ندارد، در دستور کار خواهد بود.