کودتا در گینه؛ رئیس‌جمهور بازداشت شد

مامادی دومبویا از ارتش گینه گفت مرزهای بسته شده، قانون اساسی کشور نامعتبر است و دولت گینه منحل شده است

دومبویا از مرکز تلویزیون ملی کشور در حالی که کنار چند سرباز دیگر پرچم گینه را به گردن انداخته بود سخنرانی کرد-MILITARY SOURCE / AFP

ظاهرا طی کودتایی نظامی بعد از ساعت‌ها تیراندازی سنگین در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در پایتخت گینه، رئیس جمهور این کشور آفریقایی به دست سربازان بازداشت شد.

سرهنگ مامادی دومبویا از ارتش کشور روز یکشنبه، ۵ سپتامبر، طی بیانیه‌ای در تلویزیون ملی گفت مرزهای کشور بسته شده، قانون اساسی کشور نامعتبر است و دولت گینه منحل شده است.

آقای دومبویا از مرکز تلویزیون ملی کشور در حالی که کنار چند سرباز دیگر پرچم گینه را به گردن انداخته بود سخنرانی کرد.

سرهنگ دومبویا در این اعلامیه گفت: «ما دیگر سیاست خود را در دست یک مرد رها نمی‌کنیم و آن را به اختیار مردم می‌گذاریم.»

در ویدیویی که روز یکشنبه منتشر شد آلفا کنده، رئیس جمهور ۸۳ ساله کشور دیده می‌شود که خسته و ژولیده در بازداشت نظامیان قرار دارد اما معلوم نیست این ویدیو کی و کجا گرفته شده است.

آقای دومبویا بعدتر به تلویزیون فرانس ۲۴ گفت آقای کنده در «مکانی امن» نگهداری می‌شود و دکتری او را دیده است.

رئیس جمهور که بیش از یک دهه قدرت را به دست داشت بعد از آنکه سال گذشته سعی کرد برای بار سوم قدرت را به دست بگیرد و بحث کرد محدودیت دو دوره درباره او صادق نیست شاهد سقوط محبوبیت خود شد.

در شامگاه یکشنبه اتحادیه آفریقا این کودتای نظامی را محکوم کرد و خواستار آزادی بلافاصله آقای کنده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فلیکس تشیسکدی، رئیس اتحادیه آفریقا و رئیس جمهور جمهوری دموکراتیک کنگو، و موسی فکی محمت، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا از شورای صلح و امنیت این سازمان خواستند جلسه اضطراری تشکیل دهد تا وضعیت جاری را بررسی و تمهیداتی مناسب در واکنش اتخاذ کند.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا نیز روز یکشنبه خواستار بازگشت به نظم مبتنی بر قانون اساسی در کشور شد و تهدید کرد اگر رئیس جمهور آزاد نشود تحریم‌هایی را علیه گینه وضع خواهد کرد.

آقای دومبویا ادعا کرد به نفع گینه اقدام کرده است و عدم پیشرفت اقتصادی از زمان استقلال این کشور از فرانسه در سال ۱۹۵۸ را دلیل کار خود عنوان کرد.

او گفت: «اگر وضعیت جاده‌های ما را ببینید، اگر وضعیت بیمارستان‌های ما را ببینید، متوجه خواهید شد که بعد از ۷۲ سال وقت بیدار شدن فرا رسیده است.»

با این وجود برخی ناظران در کشور معتقدند تنش میان آقای کنده و این سرهنگ نظامی از پیشنهاد طرح اخیری بالا گرفت که باعث کاهش حقوق برخی از نظامیان می‌شد.

وقتی آقای کنده در سال ۲۰۱۰ برنده اولین انتخابات دموکراتیک کشور از زمان استقلال شد امید می‌رفت پیروزی او منجر به آغازی تازه برای کشوری خواهد شد که دهه‌ها در فساد و حکومتی خودکامه غرق شده بود.

مخالفان او به دلیل بهبود نیافتن زندگی شهروندان گینه از رئیس جمهور انتقاد می‌کنند چرا که باوجود منابع معدنی وسیع کشور بسیاری از شهروندان هنوز در فقر زندگی می‌کنند.

گزارش‌های تکمیلی از سایر آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان