عطا محمد نور: اگر طالبان به صلح تن ندهد جبهه مقاومت پنجشیر توسعه می‌یابد

روز گذشته امرالله صالح، معاون نخست دولت پیشین افغانستان، به مردم گفت که پنجشیر برای افغانستان ایستاده است، با پنجشیر بایستید 

بیش از دو هفته می‌شود که طالبان تمام افغانستان را به جز استان پنجشیر تصرف کرده است. پنجشیر تنها استانی است که تاکنون طالبان نتوانسته داخل آن شود و پیروزی خود را جشن بگیرد. جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود در این استان حضور دارد. آنان با مقاومت شبانه روزی به طالبان اجازه ندادند پنجشیر را مانند سایر استان‌های دیگر این کشور تصرف کند و شعار پیروزی سر بدهد. ایستادگی این مقاومت‌گران باعث شد که گروه طالبان هزاران جنگجوی خود را به سوی پنجشیر انتقال دهد، اما تلاش‌های آنان جز تلفات و اسیر شدن جنگجویانشان ثمر دیگری نداشته است.   

شب‌های پنجشنبه و جمعه، شب‌های سختی برای پنجشیریان و مقاومت‌گران این استان بود. طالبان در این دو شب از هیچ تلاشی برای شکست جبهه مقاومت و رسیدن به پنجشیر دست برنداشت، اما با ایستادگی مقاومت‌گران نتوانست به هدفی که داشت دست یابد. طالبان تاکنون در جنگ نظامی با جبهه مقاومت شکست خورده است. شب جمعه با شلیک‌های هوایی شادمانه در کابل با شعار اینکه «پنجشیر ساقط شد، طالبان پیروز شد» جنگ روانی به راه انداخت که آن هم به جز وحشت در کابل هیچ نتیجه مثبتی برای هدفی که تعیین کرده بود در پی نداشت.

عطا محمد نور، فرمانده پیشین جهادی و از جمله کسانی که دو بار است با طالبان رویارویی می‌کند، اکنون در پیامی از طالبان خواسته است که از جنگ دست بردارند و راه صلح و گفت‌وگو را در پیش بگیرند، زیرا در غیر این صورت، از جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود حمایت می‌کند و به میدان مبارزه می‌‌آید.

عطا محمد نور نوشت: «پنجشیر برای من فراتر از یک جغرافیا است. در روزهای اخیر طالبان حملات خود را به شدت بر پنجشیر متمرکز کرده است که این امر خلاف روحیه‌ صلح‌طلبی است و آتش جنگ را شعله‌ورتر می‌کند. طالبان باید از جنگ و حملات در پنجشیر دست بر دارد.»

آقای نور در ادامه افزود: «با رهبران سیاسی روی وضعیت سیاسی و آینده کشور در حال گفت‌وگو هستیم تا بتوانیم فرصت شکل‌‌گیری حکومت فراگیر را مساعد بسازیم. اگر درخواست رهبران برای تفاهم سیاسی به نتیجه نرسد، توسعه جبهه مقاومت از گزینه‌های دیگری است که روی آن تمرکز خواهیم کرد.»

این فرمانده پیشین جهادی به طالبان هشدار داد: «اگر بخواهید از راه زور به مردم حکومت کنید بدانید آن زمان تنها با جبهه مقاومت رو‌به‌رو نیستید و دامنه‌ آن فراتر از پنجشیر خواهد بود و افغانستان را فرا خواهد گرفت. بهتر است به جای خشونت راه‌های بهتر دیگری جست‌وجو شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به رهبر مقاومت پنجشیر نیز پیام داد: «برای احمد جان مسعود و سایر سنگرداران او در این مبارزه دشوار آرزوی موفقیت دارم و تاکید می‌کنم که تنها نیستند، بلکه از بلخ تا قندهار از بدخشان تا هرات، مردم آزاده در کنارتان قرار دارند و قرار خواهند گرفت.»  

احمدضیاء مسعود، معاون اول پیشین ریاست‌جمهوری افغاستان نیز حمایت‌ خود را از جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود اعلام کرد و گفت که این مبارزه در دفاع از آزادی، انسانیت، استقلال، ارزش‌های فرهنگی، عدالت اجتماعی، حقوق زنان و مردان، حق تحصیل و انتخاب سرنوشت برای آینده همه است. از همه انسان‌ها دعوت می‌کنم تا با پشتیبانی از جبهه‌ مقاومت مسئولیت انسانی و میهنی خویش را ادا بسازید.»

امرالله صالح نیز در پیامی نوشت: «بزرگان و علما، برحق بودن مبارزات ما را تایید کردند و مبارزات ما ادامه دارد. مردم باید به پا خیزند، چون پنجشیر برای افغانستان ایستاده است.»

صالح محمد ریگستانی، از جمله یاران نزدیک احمدشاه مسعود و فرمانده کنونی جبهه مقاومت در پنجشیر در پیامی طالبان را رو به شکست خواند و از همه مردم این کشور خواست که در هر استان‌ی که زندگی می‌‌کنند برخیزند و علیه طالبان بجنگند. 

آقای ریگستانی خطاب به مردم گفت: «تمام طالبان برای جنگ به پنجشیر آمدند. در هر ولایت بیش از ۱۰۰ طالب نیست، برخیزید و علیه آنان جنگ کنید حالا ارگ اشرف غنی نیست که مانع مبارزه و شکست طالب شود.»

محمد محقق، مشاور پیشین غنی و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز هشدار داده است که اگر طالبان برای ایجاد یک حکومت همه‌شمول تلاش نکند و با رهبران سیاسی افغان به توافق نرسد از جبهه مقاومت در پنجشیر حمایت می‌کند و به افرادش دستور می‌دهد که در برابر طالبان بایستند.

شمار زیادی از افغان‌ها نیز از رهبران سیاسی به ویژه رهبران جبهه مقاومت سال‌های پیش خواسته‌اند که احمد مسعود را تنها نگذارند و هرچه زودتر وارد میدان مبارزه شوند تا طالب نتواند به اهداف شومی که دارد دست یابد.

گفتنی است که پس از فرار غنی از افغانستان و رسیدن طالبان به کابل، جبهه مقاومت در برابر این گروه (طالبان) عملا دست به کار شد و مقاومت را آغاز کرد. رهبری جبهه مقاومت تاکید دارد تا زمانی که طالبان از جنگ دست نکشد و یک نظام معتدل اسلامی که حقوق اساسی و خواسته‌های قانونی همه افغان‌ها در آن مد نظر گرفته شود ایجاد نشود و در عمل این نظام به وجود نیاید دست از مبارزه نمی‌کشد و تا رسیدن به اهدافی که دارد مقاومت می‌کند.

در همین حال احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت در برابر طالبان در تازه‌ترین پیام‌ خود نیز گفت: «هیچ‌گاه از مبارزه به خاطر خدا، آزادی و عدالت دست نمی‌کشم. مردم ما هیچ وقت به توکل خدا خسته نمی‌شوند و تا ساختن افغانستانی آباد، آزاد و مستقل به پیش خواهد رفت.»