تأثیر چین بر بازار جهانی فولاد

اختلافات دیپلماتیک باعث شده است که پکن واردات زغال سنگ از استرالیا را ممنوع کند

اصلاح قیمت سنگ آهن، نتیجه وضعیت فعلی تقاضای فولاد چین است - STR / AFP

استخراج آهن و تولید فولاد سالانه میلیاردها دلار سود برای صاحبان معادن جهان ایجاد می‌کند. اما شرایط به دلیل تسلط چین بر بازارهای جهانی کالاها و افزایش نیاز به آهن به شدت تغییر کرده است.

فایننشیال تایمز به نقل از «اس‌اندپی گلوبال پلیتس» در این مورد می‌نویسد، در حالی که سنگ آهن در ماه مه به دلیل اعمال محدودیت‌های بیشتر در تولید فولاد، با ۴۰ درصد افزایش قیمت، به بالای ۲۳۰ دلار در تن رسیده بود، قیمت زغال سنگ وارد شده به چین هم افزایش یافت و در هفته جاری از ۲۳۰ دلار در هر تن به ۴۴۰ دلار رسید.

رشد شدید قیمت سرمایه‌گذاران را دچار این سؤال کرده است که آیا سنگ آهن که بیشتر از زغال سنگ مورد توجه دلالان بازار سرمایه قرار دارد، باز هم افزایش قیمت خواهد داشت؟

کالین همیلتون، تحلیلگر «بی‌ام‌او کپیتال مارکت»، با اشاره به اینکه چین در راستای تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تولید فولاد را کاهش می‌دهد، گفت: «با توجه به اینکه این دو کالا برای استفاده نهایی یکسان مرتبط هستند، چنین اختلاف قیمتی شگفت‌انگیز است.»

او افزود: «با این حال، تفاوت واقعی بین مواد اولیه اصلی مورد نیاز در فولادسازی است. تولید زغال سنگ و کک داخلی در چین، نمی‌تواند تقاضای صنعت فولاد (به ویژه برای مواد کم گوگرد) را برآورده کند و کاهش واردات از مغولستان به این معنی است که در حال حاضر برنامه مدونی برای واردات وجود ندارد.»

چین حدود یک سوم زغال سنگ و کک خود را از مغولستان در سال ۲۰۲۰ تهیه کرد، اما محدودیت‌های مرزی که به دلیل کووید -۱۹ وضع شده است، جریان را مختل کرده است. در عین حال، اختلافات دیپلماتیک باعث شده است که پکن واردات از استرالیا را ممنوع کند، در حالی که محدودیت‌های ایمنی و محیط زیست، عرضه داخلی را تنگ کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش بانک مورگان استنلی، واردات زغال سنگ و کک چین در ماه جولای تنها ۳.۸ میلیون تن بود که نسبت به ماه قبل ۹ درصد و نسبت به سال قبل تقریباً ۵۰ درصد کاهش داشته است.

در این گزارش آمده است: «ما معتقدیم که اصلاح قیمت سنگ آهن، نتیجه وضعیت فعلی تقاضای فولاد چین است و افزایش قیمت زغال سنگ عمدتاً ناشی از کمبود شدید عرضه چین است.»

چین متعهد شده است تولید یک میلیارد تن در سال در صنعت فولاد خود را که حدود ۱۵ درصد از انتشار کربن ملی آن را تشکیل می‌دهد، کاهش دهد. در حالی که تولید در نیمه اول امسال به یک رکورد رسید، اما با اعمال کاهش دولت‌های محلی، روند نزولی خود را آغاز کرد. داده‌های اداره ملی آمار نشان می‌دهد تولید فولاد خام چین در ماه جولای نسبت به ماه قبل ۷.۶ درصد کاهش یافته است.

زغال سنگ تنها کالایی نیست که چین با تنگنای عرضه و قیمت‌های شدید آن روبرو است. به گفته «آرگوش مدیا» که قیمت کالاها را ردیابی می‌کند، قیمت زغال سنگ حرارتی که برای تولید برق در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود، نیز افزایش یافته است و قیمت‌های لحظه‌ای در بنادر چین به ۱۶۶ دلار در هر تن رسیده است.

اگرچه چین بین ماه‌های ژانویه و ژوئیه ۲.۲۶ بیلیون تن انواع زغال سنگ تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۹ درصد افزایش داشته است، اما این میزان از نیاز زغال سنگ تولید حرارتی پیشی گرفته است و ۱۴.۷ درصد افزایش یافته و به ۳،۳۵۴ تراوات ساعت رسیده است. 

با ممنوعیت واردات زغال سنگ حرارتی از استرالیا، چین از سایر نقاط جهان، از جمله روسیه و آفریقای جنوبی، مواد مورد نیاز خود را تأمین می‌کند.

بیشتر از اقتصاد