پیوستن القاعده به طالبان برای مقابله با جبهه مقاومت پنجشیر

وزیر خارجه روسیه: امیدواریم طالبان وارد جنگ با پنجشیر نشود

یکی از نیروهای جبهه مقاومت افغانستان در ولایت پنجشیر-Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

در یکی از مهم‌ترین تحولات افغانستان پس از خروج نظامیان خارجی از این کشور، ائتلاف شمال به رهبری احمد مسعود و امرالله صالح ادعا کرده‌اند که نیروهای القاعده برای مقابله با مقاومت پنجشیر به طالبان پیوسته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری ریپابلیک ورلد، جبهه مقاومت پنجشیر در توییتی نوشته است: «القاعده برای مبارزه با جبهه مقاومت افغانستان به طالبان پیوسته است. ایالات متحده عقب‌نشینی کرد، تاریخ تکرار می‌شود.»

یکی از سخنگویان ائتلاف شمال هم در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه رسانه‌ای ریپابلیک گفته است که طالبان در درگیری‌های روز چهارشنبه از نیروهای مقاومت پنجشیر شکست سختی خوردند.

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از نشانه‌های همکاری القاعده و طالبان این است که القاعده روز چهارشنبه درباره پیروزی‌های طالبان در افغانستان بیانیه‌ای دو صفحه‌ای منتشر و از عقب‌نشینی آمریکا استقبال کرد.

شبکه خبری العربیه نیز در گزارشی به نقل از منابع خود که هویت آن‌ها مشخص نشده، به همین موضوع پرداخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، اعضای جبهه مقاومت ملی که پایگاه آن در استان پنجشیر قرار دارد، در برابر این گروه افراطی ایستادند و معاون رئیس‌جمهور سابق و فرزند احمد شاه مسعود رهبری آن‌ها را بر عهده دارند.

جبهه مقاومت پنجشیر اعلام کرده است که بیش از ۳۵۰ پیکارجوی طالبان را کشته و ۱۳۰ تن از آنان را اسیر کرده است.

به نوشته العربیه، به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای رسیدن به راه‌حل از طریق مذاکره شکست خورده و درگیری دو طرف در چند روز گذشته شدت گرفته است و هر یک از وارد آوردن ضربات سنگین به دیگری سخن می‌گویند.

اولین دور گفت‌وگوهای نیروهای مقاومت ملی و طالبان هفته گذشته در شهر چاریکار، مرکز استان پروان، برگزار شده بود.

در خبری دیگر سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه روز پنجشنبه، گفت که امیدوار است طالبان وارد جنگ با پنجشیر نشود. او گفت که روسیه قصد ندارد در مذاکرات طالبان و جریان‌های سیاسی افغانستان میانجیگری کند اما از همه گروه‌ها می‌خواهد تا بر سر یک دولت انتقالی فراگیر به توافق برسند.