ابراهیم رئیسی: خانواده‌ها را برای بازگشایی مدارس اقناع کنید

حضور ۱۵ میلیون دانش‌آموز در مدارس خطر گسترش شیوع کرونا را دوچندان می‌کند

بازگشایی مدارس در حالی است که متخصصان درباره آغاز زودهنگام موج ششم کرونا با سویه لامبدا هشدار داده‌اند‌ـ ATTA KENARE / AFP

ابراهیم رئیسی ابراز امیدواری کرده است که مدارس و دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید باز شوند.

رئیس دولت سیزدهم در نشست مشترک با اعضای مجلس خبرگان، در حالی از خیز دولت برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها سخن گفت که تاکنون کمتر از ۱۰ درصد جمعیت هدف کشور واکسینه شده‌اند و بنا بر اعلام وزیر بهداشت، برای واکسینه شدن کل جمعیت هدف ایران حدود ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز است.

از سوی دیگر، موج پنجم کرونا با سویه دلتا همچنان در حال پیشتازی است و بنا بر آمار رسمی، روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در ایران جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهند؛ ضمن اینکه سویه دلتا با سرایت‌پذیری چندبرابری، بسیاری از مبتلایان را از میان کودکان و نوجوانان انتخاب می‌کند. همه این‌ها در حالی است که متخصصان درباره آغاز زودهنگام موج ششم بیماری با سویه لامبدا هشدار داده‌اند، سویه‌ای که از دلتا مسری‌تر است و کودکان بیشتری را مبتلا می‌کند.

در چنین شرایطی، حتی اگر معلمان و کارکنان مدارس نیز واکسینه شوند، با توجه به شیوع بیماری در جامعه و خطر ابتلای کودکان، حضور آنان در مدارس می‌تواند خطرآفرین باشد. اما با وجود همه خطرهای احتمالی، دولت‌های دوازدهم و سیزدهم با استناد به تجربه دیگر کشورهای جهان، به بازگشایی مدارس و حضور کودکان سر کلاس‌های درس اصرار دارند.

بر اساس برآورد سازمان‌های جهانی همچون یونیسف، پیامدهای تعطیلی مدارس آینده کودکان را تهدید می‌کند و این نهاد بین‌المللی و دیگر سازمان‌های مدافع حقوق کودکان از دولت‌ها خواسته‌اند برای بازگشایی مدارس اقدام‌های مناسب و اساسی انجام دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌تازگی سازمان بهداشت جهانی و صندوق کودکان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک، از کشورهای جهان خواستند واکسیناسیون معلمان و کارکنان مدارس را در اولویت قرار دهند. هم‌اکنون در بسیاری از کشورها که واکسیناسیون عمومی با‌ موفقیت پیش رفته است، مدارس در حال بازگشایی‌اند. یک نمونه کشور ترکیه در همسایگی ایران است که تاکنون ۷۰ درصد جامعه هدف را واکسینه کرده است و مدارس این کشور از ۶ سپتامبر ۲۰۲۱ باز می‌شوند؛ اما بر اساس آمارهای رسمی، در ایران حدود ۱۰ درصد از جمعیت هدف واکسینه شده‌اند.

در چنین شرایطی، هرگونه تجمع، خطر آغاز زودهنگام موج ششم و ابتلای کودکان را به همراه دارد. اما وزارت آموزش‌وپرورش که کارنامه ناموفق و انتقادآمیزی در زمینه آموزش آنلاین دارد، با علم به اینکه قادر نیست آموزش از راه دور را سازماندهی کند و با موفقیت پیش ببرد، برای بازگشایی مدارس خیز برداشته است.

این وزارتخانه پس از آغاز همه‌گیری کرونا و تعطیلی مدارس، سامانه‌ای به نام «شاد» با هدف آموزش از راه دور راه‌اندازی کرد اما آماده نبودن زیرساخت‌های آموزش آنلاین و دسترسی نداشتن بسیاری از دانش‌آموزان محروم به اینترنت و گوشی هوشمند باعث شد بین ۳ تا ۵ میلیون دانش‌آموز ترک تحصیل کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی و در راس آنان رئیس دولت سیزدهم پس از تجربه ناموفق یک سال گذشته، حالا در اندیشه بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی‌اند. ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه ۱۱ شهریور، در جلسه با روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، از بخش‌های رسانه‌ای این ستاد خواست در فرصت باقی‌مانده تا زمان بازگشایی مراکز علمی و آموزشی، خانواده‌ها را برای فرستادن فرزندانشان به این مراکز «اقناع» کنند.

آمار دانش‌‌‎آموزان ایران در مقاطع مختلف تحصیلی بیش از ۱۵ میلیون نفر اعلام شده است. حضور این کودکان در مدارس با توجه به روند کند واکسیناسیون، خطر تسریع انتقال بیماری و به خطر افتادن جان آنان و خانواده‌هایشان را به همراه دارد. حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها نیز به همین اندازه خطرآفرین است. با وجود وعده‌های پیاپی درباره واکسیناسیون دانشجویان، گزارش‌های رسیده از دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که تاکنون تعداد کمی از دانشجویان واکسینه شده‌اند و شمار زیادی همچنان در انتظار واکسن‌اند.

خبرگزاری آنا ۸ شهریور در گزارشی، به نقل از معاون دانشجویی دانشگاه شریف نوشت واکسیناسیون دانشجویان این دانشگاه هنوز انجام نشده است. معاون آموزشی وزارت علوم، رئیس دانشگاه امیرکبیر و رئیس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی کشور نیز پاسخ‌های مشابهی داده‌اند.

این در حالی است که بنا بر اعلام وزارت علوم، شرط حضور دانشجویان در دانشگاه دو نوبت تزریق واکسن کرونا است. با وجود این، به نظر می‌رسد رئیس دولت سیزدهم از آنچه در بطن جامعه در حال وقوع است اطلاع کاملی ندارد و بر بازگشایی مراکز آموزشی پافشاری می‌کند.