گونه دلتا مبتلایان جدید را از میان کودکان انتخاب می‌کند

گونه جهش‌یافته دلتا نظر متخصصان را درباره واکسیناسیون کودکان تغییر داد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد ابتلای کودکان زیر ۱۷ سال به گونه دلتای ویروس کرونا در روزهای اخیر افزایش یافته است‌ـ Ina FASSBENDER / AFP

بابک عشرتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، اعلام کرد ابتلای کودکان زیر ۱۷ سال به گونه دلتای ویروس کرونا در روزهای اخیر افزایش یافته است.

گونه دلتا با قدرت سرایت و شدت بیشتر در موج پنجم کرونا اغلب مناطق کشور را درگیر کرده، اما آنچه باعث تفاوت این گونه جهش‌یافته با دیگر گونه‌های کرونا شده است، میزان سرایت‌پذیری آن میان کودکان و نوجوانان است. به گفته بابک عشرتی، «در دو سه هفته اخیر، موارد ابتلا در میان افراد ۵ تا ۱۷ سال افزایش یافته و این در حالی است که تا آذرماه سال ۹۹، موارد بستری در این سنین خیلی کم بود.»

او به خبرگزاری مهر گفت افزایش موارد بستری در سنین پایین نشان می‌دهد سرایت بیماری در جامعه بیشتر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود مردانی، استاد بیماری‌های مسری و عفونی، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، افزایش ابتلای کودکان و نوجوانان به گونه دلتا را تایید کرد و تفاوت این ویروس را با انواع قبلی در میزان سرایت‌پذیری آن به افراد کم‌سن دانست. در روزهای گذشته، مینو محرز نیز اعلام کرده بود که گونه دلتا کودکان را مبتلا می‌کند.

گونه جهش‌یافته دلتا یکی از بدترین انواع ویروس کرونا است که در حال حاضر، بیش از صد کشور جهان با آن درگیر شده‌اند. متخصصان از مقاومت این ویروس در مقابل انواع واکسن‌ها خبر داده‌اند، اما درعین‌حال بر این نکته تاکید کرده‌اند که واکسیناسیون عمومی نیاز به بستری شدن را در میان مبتلایان به گونه دلتا تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

واکسیناسیون کودکان

گونه جهش‌یافته دلتا در حالی بسیاری از کودکان و نوجوانان را درگیر کرده است که این گروه سنی در اولویت واکسیناسیون کشورها قرار ندارند و مدارس و مراکز آموزشی نیز در آستانه بازگشایی‌اند. بسیاری از کشورها قصد دارند پس از دو سال تعطیلی مدارس، در سال تحصیلی جدید کلاس‌های حضوری را برگزار کنند. این در حالی است که شیوع گونه دلتا به‌شدت رو به گسترش است و نسبت به گونه‌های قبلی، از کودکان بیشتر قربانی می‌گیرد.

متخصصان می‌گویند امکان ابتلای کودکان به گونه دلتا در مناطقی که شدت بیماری بیشتر است، افزایش می‌یابد؛ بنابراین والدین باید مانع حضور کودکان در مکان‌های پرخطر شوند. در همین زمینه، دکتر آنتونی فاوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در آمریکا، در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان به والدین هشدار داده است اگر مجبورند به‌دلیل شغل خود در مکان‌های پرخطر حضور داشته باشند، هنگامی که نزدیک کودکان‌اند ماسک بزنند.

دکتر ایوان مالدونادو، رئیس کمیته بیماری‌های عفونی آکادمی اطفال آمریکا، نیز معتقد است: «نوع دلتا و ابتلای کودکان به این ویروس نشان داد که واکسیناسیون کودکان برای محافظت آن‌ها از بیماری اجباری است، چرا که موارد جدید ابتلا اغلب کسانی‌اند که واکسینه نشده‌اند و برای ایمن نگه داشتن کودکان از ویروس باید آن‌ها را نیز واکسینه کرد.»

با وجود اینکه پیش‌تر اعلام شده بود کودکان نیازی به واکسیناسیون ندارند، اما گونه دلتا و افزایش احتمال ابتلای کودکان به آن ممکن است نظر متخصصان را در مورد واکسیناسیون تغییر دهد و در روزهای آینده، پزشکان دیگری همچون دکتر ایوان مالدونادو، ضرورت واکسیناسیون کودکان را یادآور شوند.