وزیر بهداشت می‌گوید مدرسه نروید؛ آموزش و پرورش می‌گوید وقت مدرسه رفتن است

سازمان آموزش و پرورش ایران توضیحی درباره برنامه‌های خود برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و معلم‌ها و کادر مدارس ارائه نداده است

«در دو هفته گذشته ۴۸ معلم مبتلا شدند و ۱۸۳ معلم هم یک فرد مبتلا در خانواده داشتند؛ ۱۶۳ دانش‌آموز مبتلا شده‌اند و خانواده دو هزار و ۸۶۳ دانش‌آموز درگیر کرونا هستند.»- عکس از خبرگزاری تسنیم

وزیر آموزش‌وپرورش ایران گفته است که به جز مناطق قرمز، مدارس باید در سایر مناطق باز باشند و کادر اداری و اجرایی در مدرسه حاضر شوند. همزمان اما وزیر بهداشت ایران با بازگشایی مدارس مخالفت کرده و نسبت به آغاز موج جدید شیوع کرونا در بهمن و اسفندماه هشدار داده است.

حاجی‌‎بابایی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: «آموزش دانش‌آموزان مناطق آبی و زرد در مدارس زیر ۵۰ نفر در همه پایه‌‌های تحصیلی و مدارس بالای ۵۰ نفر فقط در پایه‌‌‌های اول و دوم ابتدایی از روز اول بهمن حضوری خواهد بود.» حاجی‌بابائی، وزیر آموزش‌وپرورش گفته است که اگر به دنبال مدرسه‌محوری هستیم، زمان آن اکنون است. به گفته حاجی‌بابائی، دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی باید به مدرسه بروند و کلاس‎‌ها با حداکثر ۱۰ نفر باید تشکیل شوند. به نظر می‎رسد به دلیل قطع مکرر برق در بیشتر مناطق تهران و برخی کلان‌‌شهرها و جاماندن دانش‎آموزان از کلاس‌‎های مجازی و امتحانات، دولت تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته باشد.

از سوی دیگر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‎‌گوید که به دلیل افزایش موارد سرپایی مراجعان کرونا، نگرانی از بازگشت خیز کووید-۱۹ وجود دارد و می‎‌تواند اعلان و هشداری برای یک موج جدید ابتلا در بهمن و اسفند باشد.

پیش‌تر هم حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران از احتمال شیوع موج دیگر کرونا در بهمن و اسفندماه خبر داده بود.

در حالی که بیشتر کشورهای دنیا به دلیل جهش ویروس کرونا و موج تازه این بیماری، مدارس خود را به‌صورت موقت تعطیل کرده‌‌اند و کلاس‎‌ها به‌صورت مجازی تشکیل می‌‎شوند، ایران در اقدامی غیرمنتظره قصد بازگشایی مدارس را دارد.

از طرفی در دی‌ماه وضعیت هوای تهران و بیشتر کلان‌‎شهرها در مرحله هشدار و خطرناک برای تمام گروه‎‌ها گزارش شده است. در سال‎‌های گذشته در زمان آلودگی هوا و شرایط قرمز، مدارس و دانشگاه‎‌ها تعطیل اعلام می‎‌شدند.

روز پنجشنبه احمد اسکندری‌نسب، مدیر‌کل آموزش‌وپرورش استان کرمان نیز گفت که تمام مدارس استان کرمان با جمعیتی زیر ۵۰ نفر تشکیل خواهند شد و مدارس در مناطق آبی برای تمام پایه‌‌های درسی از ابتدای بهمن‌ماه باز‌گشایی می‌‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی از بازگشایی مدارس در شرایط مشاهده ویروس جهش‌‌یافته کرونا در ایران، بسیاری را نگران وضع موجود کرده است. برخی معلم‎‌ها و خانواده‎‌ها نگرانی خود از بازگشایی مدارسرا در فضای مجازی و شبکه‌‎های اجتماعی بیان کرده‎‌اند. عبیدملک رئیسی، معلم مدرسه‎‌ای در سیستان و بلوچستان در توییتی خطاب به وزیر آموزش‌وپرورش ایران نوشت: «در شرایطی مدارس در سیستان و بلوچستان بازگشایی می‌‌شوند که اکثر مدارس استان چه از لحاظ بهداشتی و چه از نظر سیستم گرمایشی هیچ گونه امکاناتی ندارند.»

محمدحسن نجمی، روزنامه‎نگار، در توییتی در خصوص بازگشایی مدارس با اشاره به گفته‎‌های وزرای آموزش‌وپرورش و بهداشت با طرح سؤالی نوشته است: «وزیر بهداشت: با بازگشایی مدرسه‌‌ها مخالفیم! وزیر آموزش‌وپرورش: ستاد کرونا تصمیم گرفته آموزش‌‌ها حضوری باشد اما با الزاماتی. اول و دوم ابتدایی باید به مدرسه بروند و حداکثر ۱۰نفر در کلاس. سؤال: وزیر بهداشت عضو ستاد نیست؟ وزیر آ.پ(آموزش‌وپرورش) عضو ستاد نیست؟ هیچ‌کدام عضو نیستند؟ اصلا ستاد داریم؟!»

سازمان آموزش‌وپرورش ایران هیچ توضیحی درباره برنامه‌‌های خود برای حفظ سلامت و بهداشت دانش‎آموزان و معلم‌‎ها و کادر مدارس ارائه نداده است.

در شهریورماه امسال و تنها دو هفته بعد از بازگشایی مدارس در ایران، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان اعلام کرد: «در دو هفته گذشته ۴۸ معلم مبتلا شدند و ۱۸۳ معلم هم یک فرد مبتلا در خانواده داشتند؛ ۱۶۳ دانش‌آموز مبتلا شده‌‌اند و خانواده دو هزار و ۸۶۳ دانش‌آموز درگیر کرونا هستند.»

در مهرماه سال جاری هم مسئول روابط‌عمومی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی از ابتلای ۲۳۲ دانش‌آموز و ۲۴۴معلم در استان خراسان رضوی و همچنین فوت ۲۱ معلم و پنج دانش‌آموز به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ خبر داد.

وزارت آموزش‌وپرورش اما همچنان می‌‌گوید که آمار دقیقی از وضعیت معلمان در دست ندارد.