با وجود شیوع گونه دلتا و نبود واکسن، آموزش‌وپرورش بر بازگشایی مدارس اصرار دارد 

گونه دلتای ویروس کرونا کودکان را نیز مبتلا می‌کند و معلمان هنوز واکسینه نشده‌اند

بازگشایی مدارس در شرایط شیوع گونه دلتا و روند کند واکسیناسیون، سلامت بسیاری از دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازدـ عکس از ایسنا

آموزش‌و‌پرورش ایران قصد دارد در مهرماه مدارس را بازگشایی کند. این در حالی است که هنوز معلمان و کارکنان مدارس واکسینه نشده‌اند و موج پنجم کرونا با شیوع گونه دلتا نشان داده است که حتی کودکان نیز از گونه‌های جهش‌یافته جدید در امان نیستند.

محمد محسن‌بیگی، مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌و‌پرورش، از قرار گرفتن معلمان و کارکنان این وزارتخانه در گروه‌های اولویت‌دار خبر داد و گفت که اطلاعات مربوط به معلمان مدارس دولتی و غیردولتی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته تا در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به گفته محسن‌بیگی، حدود ۹۴۰ هزار معلم در بخش دولتی و ۲۵۰ هزار معلم در مدارس غیردولتی در این فهرست قرار دارند که باید واکسن دریافت کنند. علاوه بر آن، تمام افرادی که در مدارس فعالیت می‌کنند و تمام کارکنان آموزش‌و‌پرورش مشمول تزریق واکسن کرونا هستند.

مسئولان وزارت آموزش‌و‌پرورش در حالی قصد دارند در مهرماه سال ۱۴۰۰ مدارس را بازگشایی کنند که معلمان و کارکنان مدارس همچون بسیاری دیگر از گروه‌های اولویت‌دار در کشور هنوز واکسینه نشده‌اند و در صورت ادامه روند کند کنونی واکسیناسیون، احتمال اینکه آن‌ها تا مهرماه هر دو دوز واکسن را دریافت کنند بعید است و وزارت بهداشت نیز همچنان پاسخ روشنی به سوال‌ها و انتقادها نمی‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، انتقادهای بسیار به عملکرد وزارت آموزش‌و‌پرورش در دوران کرونا که ترک تحصیل سه تا پنج‌ میلیون کودک را در پی داشت، این وزارتخانه را بر آن داشته که سال تحصیلی ۱۴۰۰ را با کلاس‌های حضوری برگزار کند. این در حالی است که گونه دلتای ویروس کرونا کودکان زیادی را درگیر کرده است. با این همه، وزیر آموزش‌‌‌و‌پرورش مدعی شده است «بازگشایی مدارس تاثیری در افزایش کرونا ندارد».

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش ۱۴ تیر به اجلاس مجازی وزرای آموزش‌و‌پرورش جهان اشاره کرد و گفت: «جمع‌بندی اجلاس این بود که اگر ما در ابتدای کرونا می‌گفتیم مدارس را تعطیل کنیم، امروز بر این باوریم که باید مدارس را با هر کیفیتی، بازگشایی کنیم؛ وقتی بچه‌ها از مدارس دور می‌شوند، آسیب‌های متعدد روانی و اجتماعی آنان را تهدید می‌کند.»

دوری کودکان از مدارس به سلامت روح و روان آن‌ها آسیب می‌رساند، این موضوعی است که یونیسف در همان روزهای ابتدایی همه‌گیری کرونا در مورد آن هشدار داد، اما مسئله این است که کشورهای جهان در حالی خود را برای بازگشایی مدارس و برگزاری حضوری کلاس‌های درس آماده می‌کنند که واکسیناسیون عمومی را انجام داده‌اند و بیش از نیمی از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند؛ اما در ایران هنوز افراد بالای ۶۰ سال و گروه‌های اولویت‌دار مثل معلمان موفق به دریافت واکسن نشده‌اند.

بازگشایی مدارس، در شرایطی که واکسیناسیون عمومی به‌کندی پیش می‌رود و گونه دلتای ویروس کرونا میان کودکان نیز شایع است، ممکن است سلامت بسیاری از دانش‌آموزان را به خطر بیندازد. با این همه، آموزش و پرورش قصد دارد مدارس را بازگشایی کند حتی اگر به قول حاجی میرزایی «محدودیت تعداد حضور در کلاس وجود داشته باشد، دانش‌آموزان تقسیم‌بندی می‌شوند تا در جمع کوچک‌تری از دانش‌آموزان، مدارس بازگشایی شود».