سرنوشت کشمیر و ابریشم افغانستان چه خواهد شد؟

سلطه دوباره طالبان بر افغانستان صنایع کشمیر و ابریشم رو به توسعه این کشور را در خطر نابودی قرار می‌دهد

در سال‌های گذشته، علاقه زیادی به تقویت صنعت کشمیر در افغانستان وجود داشته است-Aref Karimi / AFP

صنایع‌دستی نوپای افغانستان، از جمله کشمیر که مورد توجه برنامه ابتکارات صندوق بین‌المللی پول (IMF)، قرارگرفته بود در خطر از بین رفتن هستند.

 USAID و یک پروژه مشترک برجسته که توسط بنیاد بربری و آکسفام در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد، پس از سلطه طالبان بر افغانستان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند. نامشخص بودن وضعیت صادرات و شاغل بودن زنان که بخش بزرگی از تولیدکنندگان صنایع‌دستی در افغانستان هستند و کمبود مواد اولیه، خطراتی هستند که در کوتاه‌مدت این تجارت را تهدید می‌کنند.

بر اساس تحقیقات دانشگاه ننگرهار در جلال‌آباد افغانستان، این کشور پس از چین و مغولستان سومین کشور تولیدکننده کشمیر در جهان است که سالانه هزار تن کشمیر تولید می‌کند که ارزش صادرات سالانه آن ۱۸ میلیارد دلار است.

در سال‌های گذشته، علاقه زیادی به تقویت صنعت کشمیر در این کشور وجود داشته است اما تنها ۱۰ تا ۳۰ درصد از بزهای تولیدکننده کشمیر افغانستان برای برداشت این ماده اولیه با ارزش بالا استفاده می‌شوند. بخش عمده این بزها همچنان برای تولید گوشت و شیر مورداستفاده قرار می‌گیرند و کشمیر به‌عنوان محصولی جانبی در نظر گرفته می‌شود. با فرآوری این محصول، دامداران می‌توانند به یک درآمد جنبی قابل‌اتکا دست پیدا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توانمندسازی زنان به‌عنوان یکی از پایه‌های اصلی توسعه پایدار، هدف اصلی بنیاد بربری و ابتکار زنجیره تأمین کشمیر آکسفام بود. در وضعیت آشوب و آشفتگی حال حاضر در افغانستان، سخنگوی طالبان به خبرنگاران گفته که زنان کارگر و کارمند باید در خانه بمانند، هیچ‌کس مطمئن نیست که آینده این طرح‌ها چه خواهد بود.

به نظر می‌رسد بخش ابریشم نیز در خطر باشد. از نوامبر سال ۲۰۱۶ طرح ابتکار مد اخلاقی مرکز تجارت جهانی (EFI) در افغانستان فعالیت می‌کند تا از طریق پروژه‌ای که توسط اتحادیه اروپا توسعه تولید ابریشم را ترویج می‌کند، به اقتصاد این کشور کمک کند.

پیش‌تر پیله کرم ابریشم به‌صورت عمده به ایران صادر می‌شد تا نخ ابریشم آماده شود، به این معنا که کشاورزان افغان برای محصولات به‌صورت بالقوه بسیار باارزشی که کشت می‌کردند، دستمزد بسیار پایینی می‌گرفتند. مرکز تجارت جهانی بر ایجاد یک زنجیره ارزش کامل برای صنعت ابریشم افغانستان متمرکز شده است که کشاورزان و صنعتگران را مستقیماً به بازار جهانی کالاهای لوکس متصل می‌کند.

اما اوضاع میدانی بسیار ناپایدار است. رویترز گزارش داد که طالبان برای کمک به کاهش «آشفتگی فزاینده اقتصادی» یک نفر را به سرپرستی بانک مرکزی منصوب کرده‌اند، اما بسیاری از افغان‌ها نگران‌اند که خروج ایالات‌متحده آمریکا از این کشور موجی از وحشت را ایجاد کند و عملاً آزادی‌های مدنی که در طول این مدتی که گروه تندروی اسلامی در قدرت نبود به‌دست‌آمده است را از بین ببرد و در سایه آن اقتصاد نیز ضربه‌های سختی ببیند.

علیرغم ادعای طالبان مبنی بر اینکه تغییر کرده‌اند، یک مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است که شواهد موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد این گروه در حال اعدام غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغان است. اگر آن‌ها رویه سابق را در بستن مرزها، محدودیت گردشگری و ممنوعیت شاغل بودن زنان دوباره از سر بگیرند، صنایع‌دستی افغانستان و به دنبال آن مشاغل روستایی در خطر جدی قرار خواهند گرفت.

بیشتر از اقتصاد