نگرانی از آغاز موج ششم کرونا در ایران با ورود سویه لامبدا

متخصصان از مشاهده موارد مشکوک مبتلا به سویه لامبدا در ایران خبر داده‌اند 

متخصصان درباره آغاز زودهنگام موج ششم، با سویه‌ای سهمگین‌تر از دلتا هشدار داده‌اند - خبرگزاری فارس

یک متخصص بیماری‌های عفونی از احتمال وصل شدن موج پنجم کرونا با سویه دلتا به موج ششم با سویه لامبدا خبر داده است. ایمان‌ قاسم‌زاده درباره اینکه سویه لامبدا هم‌اکنون پشت مرزهای ایران است و موارد مشکوک ابتلا به آن در ایران هم دیده شده است، هشدار داده است.

سویه لامبدا یکی از انواع جهش‌یافته ویروس کرونا است که نخستین بار در کشور پرو مشاهده شد و حالا سویه غالب در کشورهای آمریکای جنوبی است. مقام‌های بهداشتی ایران به‌تازگی تایید کرده‌اند که سویه لامبدا به کشورهای همسایه‌ ایران همچون پاکستان و ترکیه سرایت کرده و موارد مشکوکی نیز در ایران مشاهده شده است. از طرفی،‌ موج پنجم کرونا با سویه دلتا در ایران هنوز به طور کامل فروکش نکرده است و همچنان بیش از ۳۰۰ شهر در وضعیت قرمز به سر می‌برند. آمار قربانیان کرونا نیز همچنان بالا و سرعت واکسیناسیون پایین است؛ به‌ طوری‌ که روزانه کمتر از یک‌میلیون دوز واکسن تزریق می‌شود. 

در شرایطی که هنوز موج پنجم همه‌گیری کرونا ادامه دارد، متخصصان درباره آغاز زودهنگام موج ششم، با سویه‌ای سهمگین‌تر از دلتا هشدار داده‌اند. روز چهارشنبه (۱۰ شهریور) بابک دین‌پرست، دبیر قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا، از دستور وزیر کشور به استانداران برای پیشگیری از ورود سویه لامبدا از کشورهای مبدا و کشورهایی که این نوع ویروس در آن‌ها مشاهده شده است، خبر داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، در ابلاغیه احمد وحیدی از استانداران و نهادهای مسئول خواسته شده است تا تمهیدات مراقبتی، کنترلی و پیشگیرانه را در مرزهای قانونی پیش‌بینی کنند؛ تشدید کنترل‌های مرزی، نظارت دقیق بر مسافران در رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، گرفتن آزمایش کرونا از مسافران در بدو ورود و قرنطینه افراد مشکوک در نقطه صفر مرزی از مواردی‌اند که بر اساس ابلاغیه وزیر کشور باید اجرایی شوند. 

دستور وزیر کشور در حالی به استانداران و نهادهای مسئول ابلاغ شده است که پیش‌تر برخی متخصصان از مشاهده موارد مشکوک به سویه لامبدا خبر داده بودند. یکی از آنان علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، بود که به تازگی گفته که موردی مشکوک به ابتلا به سویه لامبدا در تهران مشاهده شده که سفر خارجی نیز داشته است. ایمان قاسم‌زاده، فوق تخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز تایید کرده که موارد مشکوک و تاییدنشده‌ای در کشور مشاهده شده است. او با بیان اینکه سویه لامبدا اکنون پشت مرزها است، احتمال داده است که موج دلتا به موج لامبدا وصل شود و در این بین «فروکش درست و حسابی نداشته باشیم».

به گفته پزشکان، سویه لامبدا که با نام علمی سی۳۷ (C37) شناخته می‌شود، از سویه دلتا عفونی‌تر و کشنده‌تر است. این سویه نخستین بار در سال ۲۰۲۰ در کشور پرو شناسایی شد و به سرعت به دیگر کشورهای آمریکای جنوبی سرایت کرد. سویه لامبدا در برابر انواع واکسن‌ها نیز مقاوم‌تر است. 

محمدعلی داورپناه، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، احتمال ورود این سویه به کشور را بالا دانست و گفت که ضرورت دارد در این زمینه پیش‌بینی شود و اقدام‌های لازم صورت بگیرد. ایمان قاسم‌زاده هم معتقد است که مهم‌ترین راه پیشگیری از گسترش بیماری واکسیناسیون است اما پس از آن، رعایت موارد بهداشتی نیز تاثیرگذار است.

خطر شیوع سویه لامبدا در ایران در حالی این کشور را تهدید می‌کند که دولت درصدد فراهم کردن مقدمات راه‌پیمایی اربعین است.