ایران در بیم رکوردهای جدید همه‌گیری گونه دلتا

پیش‌بینی می‌شود در هفته دوم شهریور، شیوع گونه دلتا در ایران رکوردشکنی کند

تاکنون کمتر از ۱۰ درصد جمعیت ایران واکسینه کامل شده‌اند‌ـ عکس از ایرنا

بنا بر اعلام کارشناسان بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران، با در نظر گرفتن کاهش توجه مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پیش‌بینی می‌شود در ماه آخر تابستان ۱۴۰۰ به‌خصوص هفته دوم این ماه، ثبت رکوردهای تازه‌‌ای در شیوع گونه دلتای ویروس کرونا در ایران را شاهد باشیم.

این موضوع در حالی عنوان شده است که شیوع سویه «لامبدا» در سایر نقاط جهان، که قدرت تهاجمی و کشندگی بالا دارد، به نگرانی‌ها در ایران دامن زده است و متولیان بهداشت و درمان بر این باورند که طولانی شدن موج فعلی و کمبودهای دارویی موجود می‌تواند زمستان بسیار سختی را پیش روی کادر درمان ایران قرار دهد. کارشناسان با تاکید بر اهمیت توجه به آمارهای دوره‌ای برای مدیریت بحران فعلی، معتقدند که طولانی شدن موج‌های چهارم و پنجم احتمال آغاز هم‌زمان موج ششم را نیز تقویت کرده است.

این مسائل در حالی بیان می‌شوند که مسئولان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی هنوز هیچ برنامه روشنی برای واکسیناسیون عمومی اعلام نکرده‌اند. بر اساس استانداردهای بهداشتی، برای رسیدن به شرایط مهار همه‌گیری، حداقل ۷۰ درصد جامعه باید روند کامل واکسیناسیون را در یک مقطع زمانی مشخص به پایان برسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه ۴ شهریور، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره آمار دقیق واکسیناسیون انجام‌شده با تفکیک نشان تجاری مورد‌استفاده، اعلام کرد: «بر اساس آخرین آمار، در مجموع ۱۷ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۲۵۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۷ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۳۰۳ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند که با احتساب این تعداد، مجموع دوزهای واکسن تزریق‌شده به ۲۴ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۵۵۵ رسیده و تاکنون، کمتر از ۱۰ درصد جمعیت ایران به‌صورت کامل واکسینه شده‌اند.»

بر اساس آمار اعلام شده، تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان سویه دلتای ویروس کرونا در ایران در ۲۴ ساعت منتهی به ۴ شهریور به این قرار بوده است که ۳۶ هزار و ۷۵۸ بیمار جدید در این مدت ثبت و ۴۹۴۰ نفر از آن‌ها بستری شده‌اند. مجموع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ایران نیز به ۴ میلیون و ۸۳۳ هزار و ۱۳۵ نفر رسیده است. در مدت یادشده، ۶۹۴ نفر دیگر از شهروندان نیز در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و شمار جان‌باختگان به ۱۰۴ هزار و ۷۱۶ نفر رسیده است.

در حال حاضر، ۳۵۹ شهرستان ایران در وضعیت قرمز، ۵۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهرستان ایران در وضعیت زردند.