علت آلودگی واکسن‌های مدرنا در اوکیناوای ژاپن مشخص شد

ماده خارجی در این واکسن‌ها به احتمال زیاد هنگام فرو کردن سوزن سرنگ در شیشه واکسن وارد شده است

هفته گذشته تزریق یک‌میلیون و ۶۳۰هزار دوز واکسن کرونای مدرنا که در اسپانیا تولید شده است، در ژاپن به حالت تعلیق درآمد- NHAC NGUYEN / AFP

نوریهیسا تامورا، وزیر بهداشت ژاپن، اعلام کرد ماده خارجی مشاهده‌شده در واکسن‌های کرونای ساخت شرکت مدرنا در استان جنوبی اوکیناوا، به احتمال زیاد هنگام فرو کردن سوزن سرنگ در شیشه حاوی واکسن وارد شده است.

درپی گزارش مواردی از مشاهده مواد خارجی در شیشه‌ها و سرنگ‌های تزریق واکسن مدرنا، روز یکشنبه، هفتم شهریورماه، تزریق این واکسن به‌طور موقت در استان اوکیناوا متوقف شد. وزارت بهداشت ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد که به نظر می‌رسد در این موارد هنگام فرو کردن سوزن سرنگ در شیشه واکسن، این کار به‌درستی انجام نشده و قطعاتی از درپوش لاستیکی شیشه را شکسته است که همراه با سوزن وارد مایع واکسن شده‌ است.  

وزیر بهداشت ژاپن روز سه‌شنبه، نهم شهریور ماه، در نشستی خبری، با اشاره به این ارزیابی وزارت بهداشت، گفت که این‌گونه ورود ماده خارجی به شیشه واکسن درمورد واکسن‌های دیگر نیز رخ می‌دهد و اتفاق غیرمعمولی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نوریهیسا تامورا اعلام کرد: «علت (ورود جسم خارجی) هرچه که باشد، به ما اعلام شده است که هیچ‌گونه مشکلی از لحاظ ایمنی یا دیگر مسائل وجود ندارد.» اما او در ضمن افزود که وزارت بهداشت به جمع‌‌آوری اطلاعات در این زمینه ادامه می‌دهد و نتیجه را گزارش خواهد داد.

 براساس گزارش‌ها، کشور ژاپن در حال حاضر با بزرگ‌ترین موج بیماری کووید-۱۹ از آغاز همه‌گیری تاکنون مواجه شده که ناشی از شیوع گونه بسیار مسری دلتای ویروس کرونا است.

به‌دنبال تاخیر در دریافت واکسن‌های وارداتی و همچنین مشاهده مواد خارجی در بعضی شیشه‌های حاوی واکسن کرونای ساخت شرکت مدرنا در ژاپن، روند واکسیناسیون در این کشور با موانعی روبه‌رو شد است. پنج‌شنبه گذشته، چهارم شهریورماه، به‌دلیل احتمال آلودگی، تزریق یک‌میلیون و ۶۳۰هزار دوز واکسن کرونای مدرنا که در کارخانه شرکت داروسازی رووی در اسپانیا تولید شده است، به حالت تعلیق درآمد. 

مشاهده مواد خارجی در شیشه‌ها و سرنگ‌های واکسن مدرنا در استان اوکیناوا که در روز یکشنبه، اعلام شد، موردی متفاوت از مساله هفته پیش و تعلیق تزریق واکسن‌های تولیدشده در اسپانیا بود. 

به گزارش رویترز، تارو کونو، وزیر مسئول کارزار واکسیناسیون کرونا در ژاپن روز سه‌شنبه اعلام کرد ارسال واکسن به مراکزی که به‌دلیل کمبود آن، نوبت‌دهی برای تزریق را متوقف کرده بودند، تسریع می‌شود. به گفته او، دولت ژاپن درحال بررسی زمان و شرایط ارائه دوزهای تقویتی واکسن کرونا برای حفظ ایمنی در برابر ویروس کرونا است، اما در حال حاضر تمرکز اصلی خود را بر تکمیل دو دوز واکسن برای عموم مردم قرار داده است.