امیرعبداللهیان:‌ شروع دور هفتم مذاکرات وین، دو تا سه ماه طول می‌کشد

وزیر خارجه ایران می‌گوید برنامه‌ریزی برای هرگونه تصمیم‌گیری دو تا سه ماه و تا زمانی که دولت جدید مستقر شود، زمان می‌برد

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران- عکس از ایرنا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در تشریح سیاست دولت سیزدهم درباره مذاکرات هسته‌ای گفت که برنامه‌ریزی برای هرگونه تصمیم‌گیری دو تا سه ماه و تا زمانی که دولت جدید مستقر شود، زمان می‌برد.

امیرعبداللهیان شامگاه دوشنبه هشتم شهریور، در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون جمهوری اسلامی، حرف‌های طرف آمریکایی را «تکراری و خسته‌کننده» نامید و گفت:‌ «اولین اشتباه آمریکایی‌ها این است که اعلام می‌کنند پیشنهاداتشان برای همیشه روی میز نخواهد ماند و یا اگر ایران در وین مذاکره نکند، گزینه های دیگری دارند.»

وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی، آمریکایی‌ها را به استفاده از «ادبیات تهدید» متهم کرد که پیام سازنده‌ای برای دولت جمهوری اسلامی ایران ندارد.

او گفت که ایران به دنبال فرار از میز مذاکره نیست، به شرطی که مذاکرات وین «دستاورد ملموس و در راستای تامین مناقع ملت داشته باشد.» امیرعبداللهیان گفت که طرف مقابل باید رویکرد خود در «اتلاف وقت»‌را تغییر دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرف‌های غربی، از جمله جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار از سرگیری هرچه زودتر مذاکرات شده‌اند. سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه، در بیانیه‌ای فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را نگران‌کننده خوانده و خواستار بازگشت تهران به میز مذاکره شده‌اند.

آنان می‌گویند که جمهوری اسلامی با ترک گفت‌وگوهای وین و تعلیق آن، در صدد امتیازگیری از کشورهای غربی است.

پیشتر در روز شنبه، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، گفت که «خوب طی شدن»‌ مسیر مذاکرات وین، مشروط به تجدیدنظر آمریکا در رفتارش است.

مقصود مقام‌های جمهوری اسلامی بر تغییر رفتار آمریکا، رفع تحریم‌ها است. هرچند همین مقام‌ها در زمان اعمال تحریم‌ها آن‌ها را بی‌اثر خوانده بودند.

تحریم‌های اقتصادی آمریکا صادرات نفت تهران را مشکل کرده و تحریم‌های مسافرتی، امکان سفرهای خارجی شماری از مقام‌ها و خانواده‌هایشان را از آنان سلب کرده است.

پیشتر در ماه ژوئیه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که معافیت‌های تازه‌ای را در مورد تحریم‌های ایران در نظر گرفته و طبق آن، پرداخت پول‌های مسدودشده ایران در ژاپن و کره جنوبی فقط به منظور پرداخت به صادرکنندگان دو کشور مجاز شناخته شده است.

خطیب‌زاده ایجاد تغییر در برجام را غیرممکن دانسته و گفته بود «در جریان مذاکرات یا موفق می‌شویم اجرای کامل آن را تضمین کنیم، یا برجام احیا نخواهد شد.»

رئیس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در روز ششم شهریور گفت که برگزاری دور جدید مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای میان ایران و آمریکا با «پلتفرم جدید»‌ انجام می‌شود.

وحید جلال‌زاده، شش دور گذشته مذاکرات در دولت حسن روحانی را بدون دستاورد دانست و گفت:‌ «باید با پلتفرم جدید، غربی‌ها را وادر کنیم که به تعهدات خود عمل کنند.»

مذاکرات وین برای احیای برجام از بهار ۱۴۰۰ آغاز شد و در هفته‌های پایانی دولت روحانی متوقف شد تا دولت جدید جمهوری سلامی آغاز به کار کند.