عاقبت مصرف داروی ضدانگل اسب برای مقابله با کرونا

افسر پلیس آمریکایی مخالف واکسن کرونا بر اثر عوارض کووید-۱۹ درگذشت

مصرف آیورمکتین بین فعالان مخالف واکسن محبوبیت یافته است- Patrick Meinhardt / AFP

یک افسر پلیس مخالف واکسن کووید-۱۹ که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری از داروی ضدانگل‌ اسب استفاده می‌کرد، در اثر عوارض ویروس کرونا درگذشت.

به گزارش رسانه محلی «دبلیو اس ای وی»، کاپیتان جو مَنینیگ ۵۷ ساله، کارمند اداره پلیس ناحیه وِین، روز چهارشنبه بر اثر عوارض کووید-۱۹ درگذشت. چاک موزلی، رئیس اداره پلیس ناحیه وین، کاپیتان منینگ را «عنصری جدایی‌ناپذیر» از جامعه پلیس آن ناحیه توصیف کرد. در پی درگذشت منینگ، صفحه فیسبوک او که در آن با واکسن کووید-۱۹ مخالفت کرده و استفاده از «آیورمِکتین»، ماده ضدانگل‌ حیوانات را تبلیغ کرده بود، به اشتراک گذاشته شد.

کاپیتان منینگ در یادداشتی که روز ۱۴ اوت به اشتراک گذاشته بود، آدرس فروشگاه داروی حیوانات را نوشته و گفته بود: «بسیار خوب مردم، (فروشگاه) وِین فید اند سید، داروی مایع و کرم آیورمکتین را می‌فروشد. تا تمام نشده بخرید.» داروی آیورمکتین، داروی کشنده انگل در اسب و سایر حیوانات است. برخی از انواع آیورمکیتن برای کشتن انگل‌های روده انسان نیز تجویز می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا (اف دی ای) از مردم آن کشور خواسته است از این دارو استفاده نکنند، زیرا تاثیری در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد و ممکن است در انسان موجب بروز بیماری‌های دیگری شود. در تارنمای اف دی ای آمده است: «حتی مقادیر تایید شده آیورمکتین می‌تواند با دیگر داروها، از جمله داروی رقیق کردن خون، تداخل کند. همچنین ممکن است مصرف بیش از حد آیورمکتین عوارضی چون تهوع، استفراغ، اسهال، کاهش فشار خون، حساسیت (خارش و کهیر)، سرگیجه، از دست دادن تعادل، حملات صرع، کما، و حتی مرگ در پی داشته باشد.»

اف دی ای خاطرنشان کرده است که داروی آیورمکتین  ویژه انسان، مشابه انواع آن برای حیوانات نیست. اف دی ای در یادداشتی که در تویيتر به اشتراک گذاشت، نوشت: «شما اسب نیستید. شما گاو نیستید. جدی می‌گوییم. از مصرف آن خودداری کنید.»

مصرف آیورمکتین در میان محافظه‌کاران و فعالان مخالف واکسن که آن را گزینه دیگری بر واکسن‌های تایید شده اف دی ای تلقی می‌کنند، محبوبیت یافته است. برخی از اشخاص مشهور در شبکه فاکس نیوز، از جمله لورا اینگراهام، تاکر کارلسون، و شان هنیتی نیز این دارو را به رغم خطرات آن، برای تماشگران خود تبلیغ کرده‌اند. اینگراهام در شو تلویزیونی‌اش گفت: «شما هیدروکسی کلروکوئین را دارید که البته سیاسی شد و آماج حمله قرار گرفت، آیورمکتین، ویتامین دی و عنصر زینک (روی) را دارید که آن‌ها هم مفید هستند.»

کاپیتان منینگ در صفحه فیسبوکش استفاده از این دارو را مطرح کرده و شکایت کرده بود که این شبکه‌ اجتماعی، او را به دلیل «به اشتراک گذاشتن اخبار جعلی» مجازات کرده است. او در ماه ژوئیه نوشت: «بار دیگر برای به اشتراک گذاشتن نظراتم در مورد کووید و این که واکسینه نشده‌ام، سانسور شدم.» در یکی از یادداشت‌های کاپیتان منینگ، نشان دگمه‌ای «من واکسینه نشده‌ام» و عبارت «با انتخاب، و این حق من است» درج شده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان