آماده‌باش نیروی هوایی بریتانیا برای هدف گرفتن داعش در افغانستان

ممکن است نیروی هوایی بریتانیا به مواضع نیروهای داعش خراسان در افغانستان حمله کند

بریتانیا روز شنبه ۶ شهریور، تخلیه اتباع بریتانیایی و افغان‌های واجد شرایط از این کشور را به اتمام رساند - Samantha HOLDEN / MOD / AFP

به گفته یک مقام ارشد، نیروی هوایی بریتانیا آمادگی دارد تا در صورت لزوم علیه رزمندگان حکومت اسلامی معروف به داعش در افغانستان حمله هوایی انجام دهد.

این در حالی است که پیش از این، شاخه افغانستان این شبکه تروریستی به نام داعش خراسان مسئولیت حمله به فرودگاه کابل را به عهده گرفته بود. در آن حمله که روز پنجشنبه، ۴ شهریور، انجام گرفت، دو بریتانیایی از جمله یک کودک تبعه بریتانیا و همچنین ۱۳ پرسنل وظیفه ایالات متحده و صدها افغان کشته شدند.

در حالی که به نظر می‌رسد جامعه بین‌المللی واقعیت دست یافتن طالبان به حاکمیت را پذیرفته‌ است، بریتانیا و ایالات متحده همچنان در پی مقابله با داعش‌اند. از همین رو سر مایک ویگستون، مارشال ارشد نیروی هوایی، می‌گوید ممکن است نیروی هوایی بریتانیا به مواضع نیروهای داعش خراسان در افغانستان حمله کند.

او در مصاحبه با روزنامه دیلی‌تلگراف گفت: «در نهایت بر اساس آنچه رخ دهد به نقش بین‌المللی خود در ائتلاف جهانی برای شکست دادن داعش عمل خواهیم کرد؛ چه به صورت حمله هوایی چه به صورت اعزام وسیع و سریع نیروی زمینی یا تجهیزات به کشوری خاص. اگر لازم باشد بی‌شک آمادگی داریم هر جا که افراط‌‌گرایی خشونت‌طلبانه سر برآورد و مستقیم یا غیرمستقیم بریتانیا و متحدان ما را به خطر اندازد، وارد عمل شویم. افغانستان احتمالا یکی از دسترس‌ناپذیرترین بخش‌های جهان است و ما می‌توانیم در آن عملیات انجام دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای ایالات متحده در روز دوشنبه ۸ شهریور، یعنی یک روز قبل از ضرب‌الاجلی که رئیس‌جمهور جو بایدن تعیین کرده بود، رسما از افغانستان خارج شدند. این نیروها ۲۰ سال پیش و بعد از حملات ۱۱ سپتامبر به افغانستان اعزام شده بودند.

بریتانیا نیز روز شنبه ۶ شهریور، تخلیه اتباع بریتانیایی و افغان‌های واجد شرایط از این کشور را به اتمام رساند.

دومنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، نیز پیش از اظهارات سر مایک گفته بود که ائتلاف جهانی علیه داعش آمادگی دارد تا «با تمام ابزارهای موجود خود هر جا که شبکه‌های داعش دست به عملیات بزنند، با آن‌ها مقابله کند».

بریتانیا سوگوار کشته‌شدگان حمله وحشتناک داعش به فرودگاه کابل است و متحد با شرکای ائتلاف و با عزم جمعی تزلزل‌ناپذیر، با تمام ابزارهای موجود خود هر جا که شبکه‌های داعش دست به عملیات بزنند با آن‌ها مقابله می‌کند.

دومنیک راب(DominicRaab@) ،۸شهریور ۱۴۰۰

در پی حمله هفته پیش به فرودگاه کابل موجی از مقصرانگاری یکدیگر بین ایالات متحده و بریتانیا به راه افتاد و مقام‌های ایالات متحده ادعا کردند درگاهی که به آن حمله شد، به منظور تسهیل در عملیات تخلیه بریتانیا باز بوده است.

بر اساس یادداشت به بیرون درز کرده‌ای که در اختیار خبرگزاری پولیتیکو قرار گرفته است، دریابان پیتر ویزلی، فرمانده نیروهای ایالات متحده در افغانستان، درخواست کرده بود درگاه ابی (Abbey Gate) را ببندند ولی این درگاه برای ورود افراد بریتانیایی به فرودگاه باز نگه داشته شد؛ اما مقام‌های وزارت دفاع بریتانیا می‌گویند که در سراسر عملیات فرودگاهی، «با ایالات متحده همکاری تنگاتنگی داشتیم تا تخلیه امن و امان هزاران نفر تضمین شود».

طبق تعهد بایدن برای خروج قبل از ضرب‌الاجل، آخرین نیروهای نظامی ایالات متحده اندکی پیش از نیمه‌شب دوشنبه ۸ شهریور به وقت محلی، کابل را از طریق هوایی ترک کردند.  طالبان هم لحظاتی بعد اعلام کرد که «استقلال کامل» افغانستان برقرار شده است.

حکومت جدید زیر فشار است که به حقوق بشر احترام بگذارد و بنا بر قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل اجازه دهد افرادی که می‌خواهند از افغانستان تحت حاکمیت آن‌ها بگریزند، بدون هیچ خطری خارج شوند؛ اما بر اساس قطعنامه شورای امنیت، اکنون تصمیم‌گیری در مورد افرادی که می‌توانند از افغانستان خارج شوند به عهده طالبان است.

بوریس جانسون در مورد این مصوبه گفت: «در قطعنامه امشب شورای امنیت سازمان ملل که با سردمداری بریتانیا و متحدان ما به تصویب رسید، به روشنی آمده است که جامعه بین‌المللی در کنار افغان‌ها است. بازگشت به سرکوب یا ترور معنایی ندارد. ما برای تداوم خروج بی‌خطر افراد، دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و رعایت حقوق بشر همصداییم.»

گویا نخست وزیر بریتانیا امیدوار است مسکو و پکن نیز در زمینه مسائلی شامل مقابله با تروریسم و تجارت مواد مخدر به حکومت جدید افغانستان فشار بیاورند تا بتوان از بحران پناهندگان و افزایش فروپاشی اقتصادی جلوگیری کرد.

گزارش تکمیلی از پرس اسوسییشن

© The Independent

بیشتر از جهان