افزایش صادرات ایران به افغانستان

روابط تجاری رو به رشد بین تهران و طالبان تحریم‌های آمریکا علیه هر دو طرف را تضعیف کرده است

پایانه مرزی دوغارون - عکس از باشگاه خبرنگاران

مدیر پایانه مرزی دوغارون با اشاره به افزایش صادرات ایران به افغانستان از پایانه مرزی دوغارون شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی، اظهار داشت از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه، ۶۱۹ هزار و ۱۹۹ تن انواع کالا با ۲۲ هزار و ۳۶۴ دستگاه کامیون ترانزیتی صادر شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، ۲۶۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، احمد نظام با بیان اینکه انواع مصالح ساختمانی، میلگرد، بنزین و گاز مایع، از مهم ترین اقلام صادراتی به افغانستان است، گفت در بازه زمانی پنج ماهه نخست امسال، ۲ هزار و ۱۷۴ تن انواع کالا با ۸۸ دستگاه کامیون ترانزیت از سمت افغانستان وارد پایانه مرزی دوغارون شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۷۰ درصد و در مقوله تردد ناوگان حمل نقل ۶۹ درصد افزایش داشته است.

با این حال آمارهای بیان شده از سوی مسئولان کشور تناقض دارد.

در همین رابطه، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، روز شنبه در حاشیه سفر به شهرستان تایباد و بازدید از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، به تجارت پنج میلیارد دلاری ایران و افغانستان اشاره کرد و افزود: «در شرایط شیوع کرونا در پنج ماه نخست امسال حوزه ترانزیت کالا به کشورهای همسایه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۰ درصد افزایش داشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایانه مرزی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، قرار دارد و پس از گمرک مشهد، تنها گمرک مستقل این استان است که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

به گزارش رویترز، ایران از چند روز قبل صادرات سوخت به افغانستان را از سر گرفته و این اقدام بنا بر درخواست طالبان انجام شده است. بهای هر تن گازوئیل در افغانستان در هفته گذشته به ۹۰۰ دلار رسید و طالبان از ایران خواست مرزها را برای واردات سوخت باز نگهدارد.

گفته می‌شود که طالبان در حال حاضر دلارهای به دست آمده از تجارت مواد مخدر را به اقتصاد ایران که تحت تحریم‌های بین‌المللی خرد شده، ارسال می‌کند.

به نوشته وال استریت ژورنال، روابط تجاری رو به رشد بین تهران و طالبان تحریم‌های آمریکا علیه هر دو طرف را تضعیف کرده است.

بیشتر از اقتصاد