کره‌شمالی فعالیت راکتور هسته‌ای برای تولید پلوتونیوم را از سر گرفت

این راکتور از سال ۲۰۱۸ غیرفعال بود ولی تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان از آغاز فعالیت‌ها در آنجا دارد

JOHANNES EISELE / AFP

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود اعلام کرد که به نظر می‌رسد کره شمالی فعالیت یک راکتور هسته‌ای خود را که تصور می‌شود پلوتونیوم برای سلاح‌های هسته ای تولید می‌کند، از سر گرفته است.

از زمانی که پیونگ یانگ بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در سال ۲۰۰۹ اخراج کرد، آژانس قادر به نظارت مستقیم بر فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی نیست. کره شمالی پس از اخراج بازرسان بین‌المللی برنامه تولید تسلیحات هسته‌ای خود را با سرعت پیش برد و چندین آزمایش هسته‌ای انجام داد. آخرین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی در سال ۲۰۱۷ انجام شد.

در حال حاضر ، آژانس بین المللی انرژی اتمی، نظارت بر فعالیت‌های کره‌شمالی را از راه دور و بیشتر از طریق تصاویر ماهواره‌ای انجام می‌دهد.

در گزارش این آژانس آمده است که راکتور هسته‌ای پنج مگاواتی در یونگ بیون‌، یک مجتمع هسته‌ای بسیار مهم برای کره شمالی است که از اوایل دسامبر ۲۰۱۸ تا اوایل ژوئیه ۲۰۲۱ غیرفعال بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، از ابتدای ژوئیه ۲۰۲۱، نشانه‌های روشنی در مورد فعال شدن این راکتور مشاهده شده است از جمله تخلیه آب خنک‌کننده راکتور.

 آژانس انرژی اتمی گزارش سالانه خود را قبل از آغاز نشست کشورهای عضو منتشر می‌کند. این گزارش روز جمعه ۲۷ اوت آماده انتشار شده است.

آژانس در ماه ژوئن هم گفته بود که شواهدی به دست آورده که نشان می‌دهد در مجتمع هسته‌ای یونگ‌بیون فعالیت مجدد احتمالی برای جداسازی پلوتونیوم از سوخت راکتور مصرف شده وجود دارد که می تواند برای ساخت سلاح‌های هسته ای استفاده شود.

بیشتر از جهان