کره شمالی در حال توسعه کلاهک‌های پیشرفته

تلاش کره‌ شمالی برای نفوذ در سیستم دفاعی ژاپن

KCNA VIA KNS / AFP

وزیر دفاع ژاپن می‌گوید: «موشک‌های شلیک شده در آزمایش اخیر کره شمالی، خط سیر نامتعارفی را دنبال می‌کند و احتمالاً با این هدف طراحی شده ‌است که رهگیری آن‌ها دشوارتر باشد».

توکیو می‌گوید: «ظاهرا کره شمالی در حال ساخت کلاهک‌های پیشرفته جدیدی است که برای نفوذ به سپر موشکی بالستیک ژاپن طراحی شده است».

این هشدار پس از آن صورت گرفت که بریتانیا، فرانسه و آلمان بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و در آن به رژیم کیم جونگ اون، در مورد موشک‌اندازی‌های تحریک‌آمیز پی‌درپی اخیر، زینهار دادند و این پرتاب‌ها را خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل نامیدند.

کره شمالی روز شنبه دو موشک بالستیک کوتاه-برد دیگر به داخل دریای ژاپن پرتاب کرد. این هفتمین آزمایش از این دست طی یک ماه بود.

به گفته‌ تاکیشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن، تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این راکت‌ها نوع جدیدی از موشک هستند که خط سیر نامتعارفی را دنبال می‌کنند.

ژاپن و آمریكا ناوشكن‌های ایجس را که مسلح به موشک‌های رهگیری هستند در دریای ژاپن مستقر كرده‌اند. این موشک‌ها طوری طراحی شده‌اند که كلاهک‌ها را در هوا منهدم می‌کنند. ژاپن همچنین قصد دارد جهت تقویت سپر موشکی بالستیک خود دو سکوی موشکی ایجس را در خاک خود مستقر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این وجود این سیستم‌های دفاعی برای مقابله با پرتابه‌هایی که خط سیر متعارف دارند و قابل پیشبینی‌اند، طراحی شده‌اند و هرگونه تغییر در مسیر پرتاب، رهگیری  آن‌ها را سخت‌تر می‌کند.

وزارت دفاع کره جنوبی اعلام كرده است كه این کشور همراه آمریكا در حال تجزیه و تحلیل دقیق پرتاب‌های اخیر کره شمالی است.

گرچه این آزمایش‌ها باعث افزایش نگرانی در میان متحدان آمریکا در منطقه شده است اما از سخنان دونالد ترامپ پیداست که رئیس جمهور ایالات متحده، علی‌رغم دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، همچنان این آزمایش‌ها را کم اهمیت می‌داند.

ترامپ گفت: «من در مورد این پرتاب‌ها خوشحال نیستم، اما دوباره می‌گویم او هیچ قانونی را نقض نکرده است». این سخنان ترامپ ظاهرا به تعهداتی اشاره می‌کند که کیم در دیدار آن‌ها داده بود. به گفته‌  ترامپ، کیم به او قول داده که هیچ آزمایش هسته‌ای یا آزمایش موشکی دور-برد دیگری را انجام ندهد.

بیانیه متحدان اصلی آمریکا در اروپا که روز سه‌شنبه منتشر شد، بدون اشاره به اسم ترامپ نشان داد که آن‌ها با او موافق نیستند.

پس از این‌که شورای امنیت سازمان ملل این پرتاب‌ها را در پشت درهای بسته بررسی کرد، انگلیس، فرانسه و آلمان اعلام کردند: «بسیار مهم است که اعضای شورای امنیت در حفظ و اجرای قطعنامه این شورا متحد عمل کنند».

در این بیانیه همچنین آمده است: «تحریم‌های بین المللی باید تا زمان برچیده شدن برنامه‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک کره شمالی، به قوت خود باقی بمانند و به طور کامل و دقیق اجرا شوند».

کشورهای اروپایی رژیم کیم را مسئول اوضاع وخیم کنونی خلق کره دانسته‌اند و تأکید کرده‌اند که پیشرفت در زمینه خلع سلاح هسته‌ای، تنها راه تضمین آینده‌ای بهتر برای مردم این کشور است.

رسانه‌های دولتی کره شمالی اعلام کردند که رهبر این کشور شخصاً بر آزمایش روز شنبه نظارت داشته است. در این آزمایش، موشک‌انداز چندگانه بسیار بزرگی که جدیدا ساخته شده، امتحان شد.

رجزخوانی ظاهری پیونگ‌یانگ در مورد تقویت زرادخانه این کشور با تنش در روابط ژاپن و کره جنوبی، بر سر ادعاهای تاریخی و اختلافات تجاری، همزمان شده است.

کارشناسان هشدار داده‌اند که تمدید نشدن موافقت‌نامه تبادل اطلاعات بین این دو کشور، در اواخر هفته گذشته، می‌تواند به آمادگی آن‌ها در برابر تهدیدات موشکی کره شمالی آسیب بزند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

 

© The Independent

بیشتر از جهان