بولسونارو می‌گوید «بازداشت، کشته یا مجددا انتخاب» خواهد شد

ژائیر بولسونارو هفته‌ها از نظام رای‌گیری الکترونیک این کشور انتقاد کرد و استفاده از برگه‌های چاپی رای را خواستار شد

ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل - Sergio Lima / AFP

ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل، گفته است که برای آینده خود فقط سه سرنوشت می‌بیند: پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲، زندان یا مرگ.

آقای بولسونارو هنگام سخنرانی در دیدار با رهبران مسیحیت انجیلی در روز شنبه، ۲۸ اوت، گفت: «من برای آینده خود سه گزینه دارم: بازداشت، کشته یا پیروز شوم.» او بعدتر گفت گزینه اول که بازداشت بود، منتفی است چون به گفته او «هیچ فردی روی زمین جرات تهدید کردن مرا ندارد».

او این اظهارات در حالی بیان کرد که جدیدترین نظرسنجی، جایگاه رئیس‌جمهور راست افراطی را پس از لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور چپ‌گرای سابق، نشان می‌دهد. جمعیت پرتعداد رای‌دهندگان مسیحی انجیلی در پیروزی رئیس‌جمهور در انتخابات سال ۲۰۱۸ نقشی حیاتی داشتند.

تنش میان قوه قضاییه این کشور و مقام‌های انتخاباتی با رئیس‌جمهور که امیدوار است سال آینده برای بار دوم در انتخابات شرکت کند، در حال بالا گرفتن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بولسونارو هفته‌ها از نظام رای‌گیری الکترونیک این کشور انتقاد کرد و استفاده از برگه‌های چاپی رای را خواستار شد. او بدون مدرک ادعا می‌کند در آرای الکترونیک امکان تقلب وجود دارد.

وی همچنین تهدید کرده که ممکن است نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده (۲۰۲۲) را قبول نکند.

او  در دیدار روز شنبه دوباره از دادگاه انتخاباتی برزیل انتقاد کرد و گفت: «ما رئیس‌جمهوری داریم که نمی‌خواهد باعث از هم گسیختگی و آشوب شود ولی هر چیزی در زندگی حدی دارد. من نمی‌توانم این گونه به زندگی ادامه دهم.»

رئیس دادگاه انتخاباتی برزیل روز چهارشنبه تاکید کرد که نظام رای‌گیری هیچ مشکلی ندارد و بحث سر استفاده از برگه‌های چاپی رای را «اتلاف وقت و تمرکز» توصیف کرد.

پیش‌تر در ماه جاری میلادی (اوت ۲۰۲۱)، مجلس سفلی برزیل به تلاش آقای بولسونارو برای تغییر نظام رای‌گیری رای منفی داده بود.

هم‌زمان با دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا که تاکنون جان بیش از نیم میلیون برزیلی را گرفته است، این کشور با بحران سیاسی عمیقی که به تورم بالا، قحطی و بیکاری منجر شده هم درگیر است.

آقای بولسونارو همین هفته گفت هر شهروند برزیلی باید یک تفنگ داشته باشد؛ در حالی که مالکیت سلاح  در دوران ریاست‌جمهوری او پیش از این هم سر به فلک کشیده بود.

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent