پیشنهاد فرانسه و بریتانیا برای ایجاد یک «منطقه امن» در کابل

به گفته مکرون، ایجاد این منطقه زیر نظر سازمان ملل متحد، ادامه عملیات‌های بشردوستانه در افغانستان را ممکن می‌کند

رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد فرانسه درحال مذاکره با طالبان برای برقراری امکان خروج افراد بیشتر از افغانستان است- SARAH MEYSSONNIER / POOL / AFP

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، اعلام کرد آن کشور به‌همراه بریتانیا از سازمان ملل متحد می‌خواهند تا در راستای ایجاد یک «منطقه امن» در کابل، پایتخت افغانستان، به‌منظور محافظت از افرادی که قصد خروج از آن کشور را دارند و پشتیبانی از عملیات‌های بشردوستانه، تلاش کند.

مکرون در گفت‌وگویی با «روزنامه یکشنبه» (Le Journal du Dimanche) که روز هفتم شهریورماه منتشر شد، از تصمیم فرانسه و بریتانیا برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به نشست اضطراری روز دوشنبه سازمان ملل متحد خبر داد و گفت: «هدف قطعنامه پیشنهادی ما، تعریف منطقه‌ای امن زیر نظر سازمان ملل متحد در کابل است، که ادامه عملیات‌های بشردوستانه را ممکن خواهد کرد.»

رئیس‌جمهوری فرانسه ایجاد «منطقه امن» در کابل را چارچوبی برای اقدام‌های این سازمان درموارد اضطراری و «حفظ فشار جامعه بین‌المللی بر گروه طالبان» دانست که درحال حاضر قدرت را در افغانستان در دست دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و نمایندگان کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد که از حق وتو برخوردارند، یعنی بریتانیا، فرانسه، ایالات متحده آمریکا، چین و روسیه، قرار است روز دوشنبه، هشتم مردادماه، نشستی اضطراری درمورد افغانستان برگزار کنند.

سخنان مکرون درباره پیشنهاد ایجاد «منطقه امن» در کابل درحالی منتشر شده است که تلاش‌های بین المللی برای انتقال هوایی شهروندان خارجی و افغان‌های آسیب‌پذیر از افغانستان کمابیش به پایان رسیده است. فرانسه روز جمعه به عملیات خود برای تخلیه شهروندان خاتمه داد و آخرین هواپیمای حامل نظامیان بریتانیا نیز شنبه‌شب فرودگاه کابل را ترک کرد. نیروهای نظامی آمریکایی که از فرودگاه کابل محافظت می‌کنند نیز باید تا موعد سه‌شنبه، ۳۱ اوت (نهم شهریورماه)، از افغانستان خارج شوند.

رئیس‌ جمهوری فرانسه روز شنبه در حاشیه نشست بین‌المللی بغداد، اعلام کرد که فرانسه در حال مذاکرات اولیه با طالبان درباره وضعیت انسانی در افغانستان و برقراری امکان خروج افراد بیشتری از افغانستان است.