رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران؛ برآمده از فهرست تحریم‌ها

محمد اسلامی تجربه یا تحصیلات مرتبط با تکنولوژی و صنعت هسته‌ای ندارد

محمد اسلامی در سال ۲۰۰۸ به دلیل دست داشتن در فعالیت‌های اشاعه هسته‌ای در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفت-IRANIAN PRESIDENCY / AFP

محمد اسلامی که ابراهیم رئیسی او را به عنوان رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران منصوب کرده، به دلیل دست داشتن در فعالیت‌های حساس اشاعه هسته‌ای در فهرست تحریم قرار دارد. 

اسلامی جانشین علی‌اکبر صالحی، از چهره‌های معتمد نظام می‌شود و بر خلاف او سابقه‌ یا تحصیلاتی در زمینه تلکنولوژی هسته‌ای ندارد.

به این ترتیب فهرست وزرا و مقامات دولت ابراهیم رئیسی که در فهرست تحریم‌ها قرار دارند، طولانی‌تر شده است. رئیس‌‌جمهوری جدید که از «هیات مرگ» اعدام‌های دهه ۶۰ می‌آید خود نیز به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسلامی ۶۴ سال در زمینه مهندسی راه و ساختمان تحصیل کرده و از وزارت راه و شهرسازی به سازمان انرژی اتمی نقل مکان می‌کند. در کارنامه او استانداری مازندران، معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و مدیرعاملی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران و البته روابط نزدیک با سپاه پاسداران به چشم می‌خورد.

سازمان ملل در سال ۲۰۰۸ محمد اسلامی را به دلیل دست داشتن در فعالیت‌های اشاعه هسته‌ای و کمک به تامین قطعات و کالا و تکنولوژی ممنوعه، تحریم کرد.

انتصاب محمد اسلامی به سمت ریاست سازمان انرژی اتمی ایران در حالی انجام می‌شود که مساله هسته‌ای یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی دولت رئیسی به‌شمار می‌رود. اما اسلامی نه تنها تجربه‌ای در صنعت هسته‌ای ندارد، بلکه بر خلاف صالحی هیچگاه در مذاکرات هسته‌ای یا گفت‌و‌گو‌های محرمانه با آمریکا حضور نداشته است.

آمریکا و کشورهای باقی‌مانده در برجام همچنان به احیای برجام و کنترل برنامه‌های هسته‌ای ایران امیدوارند. اما تهران بر لغو همه تحریم‌ها تاکید دارد و در حال حاضر چشم‌انداز مذاکرات بازگشت به برجام مبهم است.