تزریق اشتباه دوز دوم واکسن کرونا به خبرنگاران حوزه سلامت

مسئولان وزارت بهداشت این تزریق اشتباه واکسن را «توفیق اجباری» قلمداد کردند

عکس از همشهری آنلاین

طبق اعلام قبلی مسئولان وزارت بهداشت ایران، جمعی از خبرنگاران حوزه سلامت از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۶ شهریور برای دریافت دوز دوم واکسن کرونا به محل تعیین شده رجوع کردند و پس از بیش از یک ساعت تاخیر واکسیناسیون آغاز شد؛ اما با اشتباه.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، واکسیناسیون این گروه از خبرنگاران روز هفتم مردادماه با تزریق واکسن پاستوکووک آغاز، و مقرر شد تزریق دوز دوم ۲۸ روز بعد انجام شود. اما امروز با یک روز تاخیر و با یک اشتباه همراه شد و به ‌جای دوز دوم، واکسن یادآور تزریق شد.

قاعدتا برای دوز دوم باید همان پاستوکووک تولید مشترک ایران و کوبا یا مشابه کوبایی آن (سوبرانا ۲) تزریق می‌شد. اما پس از تزریق واکسن به شماری از آن‌ها، خبرنگاری متوجه شد که واکسن تزریق شده «سوبرانا پلاس» یا دوز یادآور است، و دوز دوم واکسن به آن‌ها تزریق نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایسنا، با پیگیری این موضوع از سوی خبرنگاران، مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت اطمینان دادند که این اشتباه عارضه‌ای نخواهد داشت و گفتند نه تنها جای نگرانی نیست، بلکه به نوعی یک «توفیق اجباری» بوده است، چرا که این نوع هم، خود واکسنی کامل است.

در ادامه گزارش چند پرسش مطرح شده است؛ از جمله چرا با آن که تاریخ نوبت دوم واکسن از ماه گذشته مشخص بود، وزارت بهداشت برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم را برای تامین و تزریق دوز درست واکسن انجام نداده بود، و چرا نباید ناظر واکسیناسیون وجود داشته باشد.

با وجود گذشت بیش از یک سال و نیم و وضعیت فوق بحرانی همه‌گیری کووید-۱۹ در ایران، مسئولان هنوز نتوانسته‌اند اقدام مناسبی برای ایمن‌سازی جمعی انجام دهند. ممنوعیت ورود واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران و سوءمدیریت، دو عامل اصلی بروز وضعیت کنونی عنوان شده است.

بنا به اعلام وزارت بهداشت در روز شنبه، تاکنون ۱۸ میلیون و ۴۵ هزار و ۸۸ نفر در ایران دوز اول واکسن کرونا، و ۷ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۴۱۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۵ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۰۲ دوز رسیده است.

با درگذشت ۶۱۴ بیمار دیگر در طول ۲۴ ساعت گذشته، شمار رسمی مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۱۰۵ هزار و ۹۰۱ نفر رسید. همچنین با شناسایی ۲۶ هزار و ۳۴ بیمار جدید، شمار رسمی مجموع بیماران کووید-۱۹ در سراسر کشور به ۴ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.