یک نماینده مجلس: ژاپن مستعمره آمریکاست

شرکت مدرنا دلیل احتمالی این آلودگی را وجود مشکلی در یکی از خطوط تولید واکسن در کشور اسپانیا اعلام کرد

دفاع احمد نادری از ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی - عکس از اعتماد

در پی تعلیق استفاده از تعداد محدودی واکسن مدرنا در ژاپن، احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی ژاپن را مستعمره آمریکا خواند و در حساب توییتر خود نوشت: «رسوایی ارسال محموله‌های واکسن آلوده مدرنا به ژاپن آن‌قدر عمیق است که صدای مستعمره‌ای مانند ژاپن را که از سال ۱۹۴۵ تاکنون خاکش در اشغال آمریکاست را نیز درآورده است. در ایران اما هنوز غرب‌گرایان داخلی که روبه کعبه بایدن نماز می‌خوانند، می‌گویند چرا واکسن آمریکایی نمی‌خریم.»

به نظر می‌رسد این سخنان نادری در حمایت و تایید دستور رهبر جمهوری اسلامی برای ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و بریتانیایی بیان شده است.

علی خامنه‌ای در سخنرانی روز جمعه ۱۹ دی‌ماه سال ٩٩، گفته بود که به واکسن تولید ایران اعتقاد و اعتماد دارد و به مسئولان کشور اعلام کرد که ورود واکسن کرونا تولیدی آمریکا و انگلیس به کشور ممنوع است. او همچنین گفت که به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اعتماد ندارد و فکر می‌کند که آن‌ها می‌خواهند واکسن خود را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند.

با این حال واکسن مدرنا به جز این مورد اخیر در ژاپن که موقتا تعلیق شده، در سایر کشورهای جهان با موفقیت تایید شده و همچنان در حال توزیع گسترده است.

در پی گزارش‌هایی مبنی‌بر مشاهده مواد خارجی در بعضی شیشه‌های حاوی واکسن کرونای ساخت شرکت مدرنا، استفاده و تزریق یک میلیون و ۶۳۰ هزار دوز از این واکسن به‌دلیل احتمال آلودگی به حالت تعلیق درآمد. شرکت داروسازی تاکدا که توزیع این واکسن را در ژاپن برعهده دارد، در این مورد اعلام کرد که این مشکل احتمالاً در زمان تولید واکسن در اسپانیا ایجاد شده است. با این حال تاکدا توضیحات بیشتری ارائه نکرد.

شرکت مدرنا هم دلیل احتمالی این آلودگی وجود مشکلی در یکی از خطوط تولید این واکسن در کشور اسپانیا اعلام کرد. بنابر اعلام سخنگوی مدرنا، استفاده از مجموعه (دسته تولیدی) شامل واکسن‌های آلوده به مواد خارجی‌، به‌علاوه دو مجموعه دیگر که دقیقاً قبل و بعد از آن مجموعه در همان خط تولید ساخته شده‌اند، به دلیل احتیاط تعلیق می‌شوند. این مجموعه‌های تولیدشده واکسن مدرنا که در مراحل نهایی ساخت آن‌ها در خط تولید شرکت داروسازی رووی (Rovi) اسپانیا بوده، تنها در ژاپن توزیع شده‌اند.

ژاپن تا به حال تنها به واکسن های فایزر، آسترازنکا و مدرنا مجوز توزیع داده است. حال با بروز این مشکل، توزیع مدرنا موقتا تعلیق شده است. شرکت مدرنا نیز اعلام کرده با تاکدا به منظور بررسی مشکل همکاری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (سی دی سی)، واکسن‌های کرونای فایزر و مدرنا در جلوگیری از بروز عوارض کووید و نیز عفونت «بسیار مؤثر» هستند در این پژوهش کارشناسان دولت فدرال حدود چهار هزار کارمند مشاغل ضروری، از جمله کادر درمان و واکنش‌های خط اول را که از ۱۴ دسامبر تا ۱۳ مارس ۲۰۲۱ در شش ایالت آمریکا واکسینه شده بودند، مورد آزمایش قرار دادند. 

نتیجه این بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو دوز هریک از واکسن‌های فایزر و مدرنا دو هفته پس از تزریق تا ۹۰ درصد از احتمال ابتلای فرد به بیماری کاسته است. طبق این پژوهش، این واکسن‌ها همچنین دو هفته پس از تزریق دوز اول، تا هشتاد درصد مصونیت ایجاد کرده‌اند.