تعلیق تزریق ۱.۶ میلیون دوز واکسن کرونای مدرنا در ژاپن

استفاده از این واکسن‌ها به‌دلیل مشاهده مواد خارجی در تعدادی از شیشه‌های واکسن و احتمال آلودگی آن‌ها انجام شده است

در ژاپن تاکنون ۵۴درصد از جمعیت ژاپن دست‌کم یک‌دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و ۴۳درصد جمعیت به‌طور کامل واکسینه شده‌اند- Rodrigo Reyes Marin / POOL / AFP

درپی گزارش‌هایی مبنی‌بر مشاهده مواد خارجی در بعضی شیشه‌های حاوی واکسن کرونای ساخت شرکت مدرنا در ژاپن، استفاده و تزریق یک‌میلیون و ۶۳۰هزار دوز از این واکسن به‌دلیل احتمال آلودگی به حالت تعلیق درآمد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، درپی تعلیق تزریق این واکسن‌ها، روز پنجشنبه، چهارم شهریورماه، چندین شرکت ژاپنی به‌اجبار برنامه ازپیش اعلام‌شده واکسیناسیون کارگران خود را لغو کردند.

شرکت داروسازی مدرنا مشاهده مواد خارجی معلق در بعضی شیشه‌های واکسن کرونای محصول خود را تایید کرده، اما هم وزارت بهداشت ژاپن و هم مدرنا اعلام کرده‌اند که در حال حاضر هیچ مشکل ایمنی یا کارآیی در این واکسن‌ها شناسایی نشده است و تعلیق استفاده آن‌ها تنها ازجهت احتیاط است.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر اعلام مقام‌های وزارت بهداشت ژاپن، شرکت دارویی تاکدا که توزیع‌کننده واکسن‌های کرونای مدرنا در آن کشور است، حدود ده روز پیش برای نخستین‌بار مشاهده مواد خارجی در بعضی شیشه‌های حاوی این نوع واکسن را به دولت ژاپن گزارش داده بودند، اما بررسی و شناسایی مجموعه‌‌های شامل این شیشه‌های واکسن در کشور، به مدتی زمان نیاز داشته است. 

شرکت مدرنا دلیل احتمالی این آلودگی وجود مشکلی در یکی از خطوط تولید این واکسن در کشور اسپانیا اعلام کرد. بنابر اعلام سخنگوی مدرنا، استفاده از مجموعه (دسته تولیدی) شامل واکسن‌های آلوده به مواد خارجی‌، به‌علاوه دو مجموعه دیگر که دقیقا قبل و بعد از آن مجموعه در همان خط تولید ساخته شده‌اند، به دلیل احتیاط تعلیق می‌شوند. این مجموعه‌های تولیدشده واکسن مدرنا که در مراحل نهایی ساخت آن‌ها در خط تولید شرکت داروسازی رووی (Rovi) اسپانیا بوده، تنها در ژاپن توزیع شده‌اند.

کشور ژاپن در حال حاضر درگیر موج جدید شیوع کرونا از گونه بسیار مسری‌تر دلتای این ویروس است و در این ماه تعداد مبتلایان جدید شناسایی‌شده در یک روز، برای نخستین‌بار از ۲۵هزار مورد فراتر رفته است. براساس آمارهای واکسیناسیون خبرگزاری رویترز، تاکنون ۵۴درصد از جمعیت ژاپن دست‌کم یک‌دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و ۴۳درصد جمعیت آن کشور به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.