گفت‌وگوی امیر عبداللهیان و بورل درباره ازسرگیری مذاکرات برجام

جوزپ بورل از همه طرف‌های دخیل در مذاکرات هسته‌ای خواست جهت رسیدن به مصالحه‌ای که به نفع همه باشد، رویکردی واقع‌بینانه داشته باشند

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه از طریق تلفن با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید ایران درباره برخی مسائل عمده مورد علاقه دو طرف، از جمله توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، گفت‌وگو کرد.

بر اساس بیانیه دفتر آقای بورل، دو طرف درباره روابط ایران و اتحادیه اروپا در پی تغییر دولت دولت در ایران، مسیر رو به جلو در ارتباط با برجام، و آخرین تحولات افغانستان و پیامدهای منطقه‌ای و انسانی رایزنی کردند.

هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در این گفت‌وگو بر اهمیت بالای ازسرگیری سریع مذاکرات وین برای بازگشت ایران و آمریکا به پیروی کامل از برجام تاکید و از گام‌های ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای اش ابراز نگرانی کرد.

جوزپ بورل از همه طرف‌های دخیل در مذاکرات هسته‌ای وین خواست جهت رسیدن به مصالحه‌ای که به نفع همه باشد، رویکردی واقع‌بینانه و انعطاف‌پذیر داشته باشند.

وزیر خارجه ایران نیز بر تعهد تهران به گفت‌وگو و تعامل سازنده «در چارچوب دیپلماسی متوازن» تاکید و از مذاکرات به عنوان ابزار دیپلماسی یاد کرد و گفت برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد قابل قبول است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین امیرعبداللهیان قانون مصوب مجلس در خصوص مسائل هسته‌ای را برای دولت ایران لازم الاجرا دانست و گفت: در هر مذاکره‌ای باید اقدام واقعی طرف‌های مقابل برجامی به تعهداتشان محرز شود.

وی همچنین در مورد تحولات اخیر در افغانستان، راه حل را تشکیل یک دولت فراگیر دانست که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این کشور باشد و تاکید کرد که این مردم افغانستان هستند که باید خودشان برای آینده تصمیم بگیرند.

همزمان در روز جمعه، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، از جمله در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در توییتی از دیدارهای جداگانه با نمایندگان دائم ایتالیا، آلمان و هلند در آژانس خبر داد.

وی هفته پیش هم با میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه در وین دیدار کرد و به گزارش خبرگزاری ایرنا، دو طرف پیرامون دورنمای از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو کردند.