عراقچی: تفاهم جدیدی در مذاکرات وین در حال شکل گرفتن است

«اختلاف نظرهای بعضاً جدی وجود دارد، که باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند»

 مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران می‌گوید مسیری که باید طی شود اکنون مقداری شناخته شده‌تر است- REUTERS

معاون وزیر امور خارجه ایران روز شنبه از ارائه متون مد نظر هیئت ایرانی به طرف‌های مذاکره کننده کمیسیون مشترک برجام خبر داد و با بیان این که تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است، گفت اشتراک در هدف نهایی بین همه وجود دارد و مسیری که باید طی شود، مسیری است که الان مقداری شناخته شده‌تر است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عباس عراقچی بعد از نشست حضوری کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: امروز بعد از تقریباً سه روز که از کار کمیسیون مشترک گذشته، ما یک بار دیگر برای بررسی روند پیشرفت بحث‌هایی که تاکنون صورت گرفته تشکیل جلسه دادیم و هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم در حوزه هسته‌ای، گزارش کارگروه‌ها را مرور کردیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران با بیان این که مسیری که باید طی شود اکنون مقداری شناخته شده‌تر است، گفت: البته این مسیر آسانی نخواهد بود و اختلاف نظرها طوری نیست که پایان یافته باشد. وی اضافه کرد: اختلاف نظرهای «بعضاً جدی» وجود دارد، که باید طی مذاکرات بعدی کاهش پیدا کند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران گفت: ما فکر می‌کنیم مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند و نگارش متن حداقل در حوزه هایی که اشتراک نظر وجود دارد شروع شود. وی گفت هیات ایرانی متن مورد نظر خود را در دو حوزه هسته‌ای و تحریم‌ها آماده کرده و به طرف‌های دیگر ارائه داده است.

نماینده چین در مذاکرات هسته‌ای وین نیز پیشتر روز شنبه از توافق برای ادامه مذاکرات خبر داد و گفت که همه طرف‌ها برای تسریع گفت‌وگوها با هدف احیای برجام، از جمله این که کدام تحریم‌های آمریکا علیه ایران باید برچیده شوند و مسائل مرتبط دیگر، توافق کرده‌اند.

با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و تمایل آن کشور به بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، ایران و اعضای باقی‌مانده در توافق برای بررسی نحوه بازگشت واشینگتن به برجام و همچنین بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود مذاکرات را در پایتخت اتریش با حضور نمایندگان آمریکا آغاز کرده‌اند. مذاکرات ایران و آمریکا به‌طور غیرمستقیم پیگیری می شود.