بریتانیا به عملیات تخلیه شهروندان از افغانستان پایان می‌دهد

وزیر دفاع بریتانیا درپی حمله مرگبار روز پنجشنبه در فرودگاه کابل، از افزایش خطر حملات مشابه خبر داد

بریتانیا تاکنون بیش از ۱۳هزار و ۷۰۰ شهروند بریتانیایی و افغان را از فرودگاه کابل خارج کرده است- Ben SHREAD / MOD / AFP

دولت بریتانیا از مرحله نهایی عملیات خود برای تخلیه شهروندان از افغانستان خبر داد و اعلام کرد به‌جز افرادی که در حال حاضر به فرودگاه فراخوانده است، درخواست دیگری را برای خروج از کابل به مقصد آن کشور نمی‌پذیرد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، روز جمعه، پنجم شهریورماه، اعلام کرد بریتانیا در آخرین پرواز خود از کابل که همان روز انجام می‌شود، یک‌هزار نفر دیگر را از افغانستان خارج می‌کند و به عملیات تخلیه شهروندان خود پیش از موعد ۳۱ اوت (۹ شهریور) پایان می‌دهد. 

پس از حمله انتحاری روز پنجشنبه در نزدیکی فرودگاه کابل که بیش از یک‌صد کشته برجای گذاشت و دست‌کم ۱۳ نفر آن‌ها از نیروهای نظامی آمریکایی بودند، والاس از افزایش خطر حملات مشابه در فرودگاه خبر داد. 

وزیر دفاع بریتانیا به شبکه خبری اسکای‌نیوز گفت که با نزدیک شدن موعد خروج نیروهای غربی از افعانستان، گروه‌هایی چون داعش با حملات این‌چنینی به‌دنبال آن‌اند که مدعی شوند نیروهای آمریکایی و بریتانیایی را آن‌ها از کشور بیرون رانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

والاس همچنین از بسته شدن دفتر بریتانیا در کابل برای پذیرش و رسیدگی به درخواست‌های خروج از افغانستان خبر داد و از این‌که نتوانسته‌اند همه افراد خواستار خروج را تخلیه کنند، به شدت ابراز تاسف کرد. او افزود که گمان می‌کند حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ شهروند بریتانیایی همچنان در افغانستان اقامت دارند که برخی از آن‌ها با میل و رغبت در آن کشور مانده‌اند.

وزیر دفاع بریتانیا گفت که پیش از خروج نهایی نیروهای نظامی «در چند روز آینده»، در حال حاضر هیچ فرد دیگری برای تخلیه به فرودگاه فراخوانده نمی‌شود و تلاش‌ها اکنون متمرکز بر خروج اتباع بریتانیایی و دیگر افرادی است که پیش از این مجوز خروج گرفته‌اند.

والاس به رادیو ال‌بی‌سی گفته است که حدود ۸۰۰ تا یک‌هزار و ۱۰۰ نفر از اتباع افغان که با پیش‌تر با بریتانیایی‌ها کار می‌کردند و واجد شرایط خروج از آن کشور بوده‌اند، نتوانسته‌اند از افغانستان خارج شوند.  

بریتانیا تاکنون بیش از ۱۳هزار و ۷۰۰ شهروند بریتانیایی و افغان را از فرودگاه کابل خارج کرده است. بنابر اعلام وزارت دفاع، این بزرگ‌ترین عملیات حمل‌ونقل نیروی هوایی بریتانیا پس از عملیات تخلیه برلین در سال ۱۹۴۹ بوده است.

بیشتر از جهان