بوریس جانسون از بایدن می‌خواهد مهلت خروج از افغانستان را تمدید کند

نشست ویدیویی اضطراری گروه ۷ درباره افغانستان سه‌شنبه برگزار می‌شود

هواپیمای نظامی آمریکا و مسافرانش روی باند فرودگاه کابل برای پرواز آماده می‌شود-Taylor Crul / US AIR FORCE / AFP

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در نشست ویدیویی سران گروه ۷ که به درخواست کشورش برگزار می‌شود، از بایدن خواهد خواست که مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را تمدید کند. به گزارش دیلی میل این نگرانی وجود دارد که پروازها از فرودگاه کابل در ۴۸ ساعت آینده متوقف شود.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه بار دیگر از تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان ماه جاری میلادی دفاع کرده و ابراز امیدواری کرده است که این ضرب‌الاجل عملی شود.

به گزارش دیلی‌میل، بریتانیا که ریاست‌ دوره‌ای گروه ۷ را بر عهده دارد، درخواست نشست اضطراری این گروه درباره افغانستان را مطرح کرده است. این نشست روز سه‌شنبه و به طور آنلاین برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نحوه اجرای تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که یک بحران تمام عیار را در این کشور رقم زده، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. به دنبال اصرار بایدن بر اجرای این تصمیم، طالبان پیشروی سریع و گسترده خود را در افغانستان آغاز کرد و بدون اینکه با کوچکترین مقاومتی رو‌به‌رو‌ شود، کابل را تصرف کرد.

شورشیان افراطی طالبان می‌گویند به دنبال ایجاد امارت اسلامی هستند.

این در حالی است که مردم افغانستان از یکشنبه گذشته که طالبان به پایتخت رسیده وحشت‌زده در اطراف فرودگاه کابل تجمع کرده‌اند تا از کابوس طالبان فرار کنند. یک مقام ناتو به رویترز گفته‌ است که در ازدحام جمعیت خارج از فرودگاه کابل دست‌کم ۲۰ نفر کشته شده‌اند.

در حال حاضر شش هزار نیروی آمریکایی به خروج امن شهروندان آمریکایی و دیگر افغان‌هایی که مجوز ورود به ایالات‌متحده را دارند، کمک می‌کنند. با این وجود شرایط در افغانستان به شدت بحرانی است. از سوی دیگر احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود چهره نمادین ایستادگی در افغانستان با ایجاد جبهه مقاومت در پنجشیر در مقابل طالبان ایستاده است.